Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 21.11.2023

Asialistalla oli mm. hallinto-, talous-, kiinteistöasioita.

Graafisessa kuvassa kuuden seurakunnan pääkirkkojen tornit ja puheenjohtajan nuija.

Talousarvion vuodelle 2024 ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2024-2026

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy talousarvion vuodelle 2024 ja toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2024-2026. Merkittiin tiedoksi saadut seurakuntien seurakuntaneuvostojen lausunnot.

Valituksen tekeminen Itä-Suomen Aluehallintoviraston päätöksestä Kangaslammin hautausmaata koskien

Yhteinen kirkkoneuvosto merkitsi tietoonsa saatetuksi Itä-Suomen Aluehallintoviraston 31.10.2023 tekemän päätöksen nro 82/2023, Dnro ISAVI 833/2023, jolla on hylätty Ylä-Savon seurakuntayhtymän hakemus poikkeamisluvan myöntämisestä Kangaslammin hautausmaan toiminnan jatkamisesta ja toiminnan laajentamisesta. Yhteinen kirkkovaltuusto päätti valittaa päätöksestä Vaasan hallinto-oikeuteen ja toimittaa hallinto-oikeuteen lisätietona jaettavan valituksen.

Yhteiselle kirkkovaltuustolle esitetään Hirsikankaan leirikeskuksen remontointia 10 vuoden käyttöä turvaavin toimenpitein

Yhteinen kirkkovaltuusto päättää kokouksessaan 5.12.2023 Hirsikankaan leirikeskuksen tulevaisuudesta. Yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli kokouksessaan Hirsikankaan leirikeskuksen tulevaisuustyöryhmän raporttia ja päätti esityksestään yhteiselle kirkkovaltuustolle.

Hirsikankaan leirikeskuksen tulevaisuustyöryhmän työskentelyn tuloksena hallintojohtaja esitti, että Hirsikankaan leirikeskuksen rakennuksia korjataan rajoitetusti siten, että käyttöä turvaavilla toimenpiteillä voidaan toimintaa jatkaa enintään 10 vuoden ajan. Korjaukset ovat rakennusterveysasiantuntijan mukaan tehtävä viivytyksettä, mikäli kiinteistön käyttöä aiotaan leirityössä jatkaa. Hankesuunnitelman 10.10.2023 mukainen kustannusarvio on 252 480 €.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että Hirsikankaan leirikeskusta korjataan esitetyllä tavalla äänin 7-5.

Hirsikankaan leirikeskukseen liittyvä uutisseuranta (ylasavonseurakunnat.fi)

1.7.2023 voimaan tullut uusi kirkkolaki toi muutoksia ohjesääntöihin

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy Ylä-Savon seurakuntayhtymän päivitetyn perussäännön, hallintosäännön, taloussäännön, hautaustoimen ohjesäännön ja hautainhoitorahaston säännön esityksien mukaisesti niin, että ne tulevat voimaan 1.1.2024.

Kirkkohallitukselta haetaan avustusta Lapinlahden ensimmäisen kirkon alttaritaulun kunnostamiseen ja palauttamiseen seurakuntaan

Yhteinen kirkkoneuvosto hakee Kirkkohallitukselta kirkollisen kulttuuriperinnön hoitoon tarkoitettua avustusta 13 000 euroa Lapinlahden ensimmäisen kirkon alttaritaulun kunnostamiseen ja palauttamiseen takaisin seurakuntaan. Alttaritaulu on Kansallismuseon hallussa ja se on liian huonokuntoinen siirrettäväksi takaisin Lapinlahdelle sellaisenaan. Taulun kunnostamisen alustava kustannusarvio on 20 460 euroa (sis. alv 24 %). Lapinlahden seurakunta aikoo käyttää kustannuksiin käytössään olevia testamenttivaroja 12 000 euroa.

Rantalan pappilan alueen kunnallistekniikan rakentamiseen haetaan lisämäärärahaa

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se myöntää muutoksena vuoden 2023 talousarvioon 19.646,56 euron suuruisen lisämäärärahan investointiosaan Rantalan pappilaan.

Alueen asemakaava on ajantasaistettu 2020 ja kaavoituksen yhteydessä on laadittu maankäyttösopimus, jossa on sovittu mm. kaavan mukaisten katujen ja kunnallistekniikan rakentamisesta alueelle sekä kustannusten jaosta Iisalmen kaupungin ja Ylä-Savon seurakuntayhtymän välillä. Sopimuksen on hyväksynyt yhteinen kirkkoneuvosto.

Rakennustöiden yhteydessä todettiin tarpeelliseksi uusia myös Rantalan kivipappilan vanha jätevesipumppaamo. Pumppaamon uusinta tehtiin muiden rakennustöiden ohessa ja lisäkustannuksia uusinnasta muodostui 17.573,28. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 87.846,56 euroa.

Varpaisjärven pappilan tontti myytäneen yksityishenkilölle

Varpaisjärven pappilan rakennukset ja osa tontista on myyty jo aiemmin. Seurakuntayhtymä on saanut ostotarjouksen Pappilan rakennusten vuokratontista. Ostotarjouksen kohteena olevasta alueesta on pyydetty puolueeton kiinteistönvälittäjän arviolausunto kiinteistön markkina-arvosta.  Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy ostotarjouksen ja päättää myydä määräalakartan mukaisen maa-alueen ostotarjouksen mukaisesti yksityishenkilölle hintaan 15 000 euroa.

Puuta päätettiin myydä 277 600 eurolla

Seurakuntayhtymän toimeksiannosta Metsänhoitoyhdistys Savotta Ry on pyytänyt tarjouksia puunmyynnistä tulevalle talvikaudelle. Määräaikaan 6.11.2023 mennessä tarjouksia saapui 18 kappaletta, joista yhteen leimikkoon kohdentui 4-5 tarjousta. Yhteinen kirkkoneuvosto päättää tarjousten perusteella tehdä seuraavat puukaupat:

• Lapinlahden Pasalan leimikko Keitele Forest Oy:lle hintaan 38.872,10 euroa.
  • Pielaveden Pappilan leimikko Stora Enso Oyj:lle hintaan 140.660,50 euroa.
  • Keiteleen Hirvelän leimikko UPM-kymmene Oyj:lle hintan 59.325,90 euroa.
  • Keiteleen Lähteenmäen leimikko Harvestia Oy:lle hintaan 38.709,00 euroa.

Pöytäkirja (domus.evl.fi)

Katariina Bergbacka
Katariina Bergbacka
hallintojohtaja
Postiosoite: Ilvolankatu 14b. Käyntiosoite: Riistakatu 11b
74100 Iisalmi

Toimin seurakuntayhtymän hallintojohtajana vastaten hallinto- ja henkilöstöhallinnon asioista. Minulle toimitetaan myös yhteisen kirkkoneuvoston ja -valtuuston käsittelyyn menevät asiat.

Wed Nov 22 09:09:00 EET 2023