Haudanhoitosopimukset

Ylä-Savon seurakuntayhtymässä on mahdollisuus 5-vuotiseen kukkahoitosopimukseen ja 1-vuotiseen kesähoitosopimukseen.

5-vuotinen kukkahoitosopimus

Hinta

Viiden vuoden kukkahoito 1.hautapaikka maksaa 561 € + seuraavat rinnakkaiset hautapaikat 211€/paikka. Hinta pitää sisällään sopimusehdoissa kuvatun hoitotyön ja kasvimateriaalin. Maksettua hoitoa ei voi peruuttaa (rahoja ei palauteta).

Hoitoon kuuluvat seuraavat asiat:

• seurakuntayhtymän käyttämien kesäkukkien istuttaminen haudalle
  • kasvukauden aikainen hoito ja kastelu
  • haudan nurmi-tai hiekkapinnan puhtaanapito vuodenaika huomioiden (nurmen leikkuu, lehtien ja mahdollisen hiekkapinnan haravointi)
  • kukkapenkin kunnostaminen (multa ja sen peruslannoitus, kasvukauden aikainen tarvittava lisälannoitus).

Varsinaista aktiivista hoitoaikaa kukkien osalta on kesä-elokuu aina ensimmäisiin halloihin saakka. Muita hoitotoimia jatketaan syyskuun loppuun saakka.

Hautojen hoito aloitetaan alueiden yleiskunnostuksella kevään edistymisen mukaan. Sääolosuhteet huomioiden istutukset alkavat yleensä 10.6. ja ne saatetaan päätökseen juhannukseen mennessä. Heti istutuksen jälkeen penkki saattaa vaikuttaa väljältä, mutta kasvit täyttävät tilan hyvin nopeasti kasvun edistyessä ja kukinnan runsastuessa.

Seurakuntayhtymä käyttää 5-vuotisissa kukkahoidoissa kukkalajina kesäbegoniaa, mikä on vuosien kokemuksella todettu tarkoitukseen kaikkein parhaiten soveltuvaksi runsaskukkaisena ja hyvin kestävänä. Toivomme, ettei hoitohaudoille tuotaisi muita ruukkukukkia.

Istutuksen yhteydessä hoitohaudoilta joudumme poistamaan sinne mahdollisesti aiemmin keväällä tuodut kukat, ellette ole sitä itse tehneet jo aiemmin.

Hoitokauden päättyessä kesäkukat poistetaan ja penkki muokataan odottamaan seuraavaa kevättä.

5-vuotinen perennahoito

Hinta

5 vuoden perennahoito 1.hautapaikka 315 € + seur. rinnakkaiset hautapaikat 105 € /paikka

Hoitoon kuuluvat seuraavat asiat

• seurakuntayhtymän käyttämien kesäkukkien istuttaminen haudalle
  • kasvukauden aikainen hoito ja kastelu

5-vuotinen perennahoito on vihreä ja ekologisempi vaihtoehto yksivuotisille kesäkukille. Periaatteiltaan se tukee seurakuntayhtymän tekemää ympäristötyötä ja kestävää kehitystä. Sisällöltään se vastaa täysin kesäkukkahoitoa, sillä poikkeuksella että haudalle istutetaan yksivuotisten kukkien sijaan monivuotisia kestäviä perennakantoja.

Perennavaihtoehtoa valitessanne on hyvä muistaa, että parina ensimmäisenä vuonna kasvit eivät ole täydessä kukoistuksessaan, vaan ne vaativat useamman vuoden ollakseen näyttävimmillään. Seurakuntayhtymä käyttää istutettavina perennalajeina hyväksi havaitsemiaan kasvilajeja, ne ovat suurelta osin ns. lehtiperennoja, joiden pääasiallinen koristearvo perustuu kauniiseen lehdistöön. Seurakuntayhtymän hautatoimi valitsee käytettävän perennalajin kullekin hautapaikalle tapauskohtaisesti ympäröivät olosuhteet huomioiden.

1-vuotinen kesähoitosopimus

1-vuotinen kesähoitosopimus on muutoin saman sisältöinen kuin edellä kuvattu 5-vuotinen kukkahoidosopimus, paitsi että se on voimassa vain yhden hoitokauden, siis yhden vuoden kerrallaan.

Hinta

1.hautapaikka 104 € (yhden kesän hoito, sis. kukat) + seur. rinnakkaiset hautapaikat 43 € /paikka. Hinta pitää sisällään sopimusehdoissa kuvatun hoitotyön ja kasvimateriaalin. Maksettua hoitoa ei voi peruuttaa (rahoja ei palauteta).

Hoitohaudoilla hautakivien on oltava oikaistuja ennen hoitokauden alkua

Hoitohaudoilla kivien tulee olla työturvallisuussyistä oikaistuja ennen hoitotoimien aloitusta, joko haltijan toimesta tai tilaamalla oikaisun seurakuntayhtymältä. Hautakiven oikaisu maksaa 75 €.

Kesähoito on muutoin saman sisältöinen kuin edellä kuvattu 5-vuotisen kukkahoidon yhteydessä, paitsi että se on voimassa vain yhden hoitokauden, siis yhden vuoden kerrallaan.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän Hautauspalvelut

Puhelinnumero: ☎ 044 7335 201Linkki avautuu uudessa välilehdessä