Virkatodistukset ja sukuselvitykset
Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien yhteinen Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisteri hoitaa jäsenseurakuntiensa jäsenrekisteriä ja antaa mm. virkatodistuksia ja tekee sukuselvityksiä ja -tutkimuksia. Näistä palveluista peritään Kirkkohallituksen ohjeiden mukainen maksu.
► Tarkempaa tietoa virkatodistuksen ja sukuselvityksen maksuista saat tästä.
Näin tilaat virkatodistuksen tai sukuselvityksen
Yksinkertaisen virkatodistuksen ja laajemman sukuselvityksen saa monella eri tavalla.
Sähköisesti:
Huom. sukututkimusta ei voi tilata verkosta tai verkkolomakkeella.
Yksityishenkilöt
- Tilaa virkatodistus verkosta (Siirryt tilaavirkatodistus.fi -sivustoon). Palvelu on tarkoitettu yksityishenkilöille. Palvelu käyttää suojattua yhteyttä. Tunnistautumista varten tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Palvelu on valtakunnallinen.
Organisaatiotilaajat esim. pankit, asianajotoimistot
- Täytä verkkolomake (Siirryt evl.fi -sivustoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä). Palvelu on tarkoitettu organisaatiotilaajille. Kun olet täyttänyt ja lähettänyt verkkolomakkeen, se ohjautuu Ylä-Savon seurakuntayhtymän Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisteriin.
Puhelimitse:
Soita numeroon ☎ 044 7335 202Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Postitse:
Lataa virkatodistus- tai sukututkimuslomake verkkosivuiltamme, täytä ja postita lomake osoitteeseen Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisteri, Ilvolankatu 14 b, 74100 Iisalmi.
► Lataa virkatodistuslomake verkkosivuiltamme (Siirryt linkistä pdf-lomakkeelle)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.
► Lataa sukututkimuslomake verkkosivuiltamme (Siirryt linkistä pdf-lomakkeelle)Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Asiakirjan toimitus
Valmis asiakirja toimitetaan asiakkaalle postitse tai sen voi noutaa toimistolta etukäteen sovittuna ajankohtana. Koska lomakkeet sisältävät henkilötietoja, emme pyydä lähettämään niitä sähköpostilla.
Valtakunnalliset sukuselvitykset (KirDi)
Ylä-Savon aluekeskusrekisterissä on aloitettu KirDi-järjestelmän käyttö. KirDin avulla laaditaan sukuselvitys (tällä hetkellä vain perunkirjoitusta varten) yhdessä paikassa valtakunnallisesti henkilön koko Suomen ev.lut. kirkon jäsenyyden ajalta (vainaja on kuollut Ylä-Savon aluekeskusrekisteriin kuuluvan seurakunnan jäsenenä tai ollut viimeksi jäsenenä ennen siirtymistä muuhun rekisteriin).
Muiden tilausten osalta menetellään edelleen kuten ennenkin, eli sukuselvitys on tilattava erikseen kaikista seurakunnista. Jos tilaaja haluaa valtakunnallisen sukuselvityksen, hänen tulee soittaa palvelunumeroon tilauksesta sopimiseksi.
Lakkautettujen seurakuntien jäsentiedot
Jos kyseessä on rajan taakse jäänyt lakkautettu seurakunta, tilaukset tehdään Mikkelin maakunta-arkistoon (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa)Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Mikäli henkilö ei ole kuulunut seurakuntaan, tilataan sukuselvitys siltä ajalta Digi- ja väestötietovirastosta (DVV)(Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa).Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Huom! Mikäli sukuselvityksessä on henkilön kohdalla maininta ‘elää’, hänestä ei tarvita erillistä virkatodistusta.
Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisterin yhteystiedot
Puhelinnumero: ☎ 044 7335 202Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Sähköpostiosoite: ylasavon.virkatodistukset@evl.fi
Osoite: Ilvolankatu 14 b, 74100 Iisalmi.
Aluekeskusrekisteri
Ylä-Savon seurakuntayhtymän aluekeskusrekisterin palvelut Iisalmen, Keiteleen,Lapinlahden, Pielaveden, Rautavaaran, Sonkajärven, Vieremän, Varpaisjärven seurakunnille.
Rekisteripalveluihin kuuluvat kirkonkirjoihin liittyvät tehtävät eli mm. avioliiton esteiden tutkinta, virkatodistukset, sukuselvitykset- ja tutkimukset sekä kirkkoon liittyminen ja eroaminen.
Palvelut saat puhelimitse, sähköisesti verkon kautta tai asioimalla Iisalmessa sijaitsevassa toimistossa, osoitteessa Ilvolankatu 14 b, 74100 Iisalmi.
Aukioloajat
Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisterissä sekä Hautauspalveluiden toimistolla voi asioida henkilökohtaisesti vain ajanvarauksella.
Asiointiajan voi sopia puhelimitse. Koronapandemian vuoksi asiointi tulisi hoitaa pääsääntöisesti puhelimitse, sähköpostitse ja verkkopalveluita hyödyntämällä. Sähköisten palveluiden käyttöön annetaan neuvontaa puhelimitse. Aukioloajat 9-15 ma-pe.