Tilinpäätös 2022

Ylä-Savon seurakuntayhtymän tilinpäätös vuodelta 2022 toteutui 146.460,64 euroa alijäämäisenä, kun talousarviossa ennakoitiin alijäämäksi noin 160.000 euroa. Ennakoitua parempi tilanne johtui toiminnassa käyttämättä jääneistä määrärahoista, puunmyyntituottojen 140 000 euron ylityksestä, kiinteistöjen ja määräalojen myynnistä saaduista noin 149 000 euron myyntivoitoista ja kirkollisverojen talousarviossa arvioitua 61 000 euroa suuremmasta kertymästä. Toisaalta sijoitusten arvonalennusta jouduttiin kirjaamaan tilinpäätökseen lähes 262 000 euroa.

Keiteleen ja Pielaveden seurakunnat yhdistyivät vuoden 2022 alussa Nilakan seurakunnaksi ja yhdistyminen tapahtui taloushallinnon näkökulmasta sujuvasti. Kustannuksia siitä tosin aiheutui, kun seurakuntayhtymän seurakuntien sisäinenkin yhdistyminen maksoi Kirkon palvelukeskuksen järjestelmäkustannuksina noin 5 500 euroa.

Seurakuntayhtymän talouden kannalta vuosi 2022 sujui heikoista odotuksista huolimatta kohtuullisesti. Yleinen taloustilanne kehittyikin hyvin ja bruttokansantuotteen (BKT) 2022 arvioidaan nousevan noin 2,0 %. Sekä kunnissa että koko kirkossa verokertymä kasvoi vuoteen 2021 verrattuna ja seurakuntayhtymässä kirkollisverotilitykset lisääntyivät 1,5 % tai 103 759 euroa ollen yhteensä 6 975 172 euroa. Kertymä oli 0,9 % suurempi kuin talousarviossa 2022 ennakoitiin.

Vuosikate oli ylijäämäinen 322 934 euroa, mikä ei riittänyt kattamaan suunnitelman mukaisia poistoja, joita kirjattiin yhteensä 494 199 euroa.

Investointien bruttokustannus oli 825 924 euroa ja merkittävimmät kohteet Pielaveden kirkon alapohjan korjaus ja Iisalmen vanhan hautausmaan kasteluverkoston ja sähköistyksen peruskorjaus.

Tuloksen osalta vuosi 2022 toteutui odotetusti, vaikka talousarvioon verrattuna toteumassa oli suuria poikkeamia. Jos katsotaan lukuja tarkemmin, nousevat kertaluontoiset erät kiinteistöjen myyntivoittoina sekä puunmyyntitulojen talousarviota suurempana kertymänä jälleen merkittävään osaan. Toisaalta korkosijoitusten arvon aleneminen aiheutti poikkeuksellisen suuret alaskirjaukset. Korkosijoitusten arvot palautuvat ajan myötä, jolloin ne voidaan taas palauttaa arvonnousukirjauksilla hankinta-arvoihinsa.

Kertaluontoisten erien ja puunmyynnin merkitys on korostunut viime vuosina ja se on ollut jo pitkään jatkunut kehityssuunta. Vaikka käyttötalouden nettokustannuksia on pystytty seurakuntayhtymän toiminta-aikana vähentämään paljon, ei tulokertymä toimintatuotoista ja kirkollisverotilityksistä riitä talouden tasapainoiseen tilaan. Kirkollisverotilitysten määrän ennakoidaan Kirkkohallituksen ennusteessa kääntyvän joidenkin vuosien päästä selkeään laskusuuntaan.

Vuoden 2022 ja edelleen 2023 aikana inflaatio on ollut poikkeuksellisen korkealla tasolla ja lähes kaikkien hyödykkeiden ja palveluiden hinnat nousseet huomattavasti. Energiakustannusten osalta suhteellisen lauhan talven ansiosta kustannukset eivät ole nousseet aivan odotetulle tasolle. Kuitenkin sähköenergian sopimushinta on vuoden 2023 alusta kohonnut aikaisempaan verrattuna noin kolminkertaiseksi sekä kaukolämpökin huomattavasti ja nämä ennakoitiin talousarviossa 2023 lisäämällä kustannuksia noin 160 000 eurolla. Vuoden 2023 talousarvion ennakoitu alijäämä on noin 323 343 euroa.

Linkki vuoden 2022 toimintakertomukseen ja tilinpäätökseen (pdf)