Avioliiton esteiden tutkinta

Avioliittoon vihkimistä edeltää aina avioliiton esteiden tutkiminen. Siinä selvitetään, että aiotun avioliiton solmimiselle ei ole laissa säädettyä estettä. Tutkinta tulee tehdä vähintään seitsemän vuorokautta ennen vihkimistä. Se on voimassa neljä kuukautta. Avioliiton esteiden tutkinta tapahtuu siinä seurakunnassa missä kihlakumppanit ovat kirjoilla tai toinen heistä. Myös Digi- ja väestötietovirasto voi suorittaa esteidentutkinnan.

Näin tilaat avioliiton esteiden tutkinnan

1. Vekkotilaus: ► Täytä verkkolomake (Siirryt linkistä valtakunnalliseen esteidentutkinta.fi -sivustoon)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

2. Postitse: Lataa tulostettava pdf-verkkolomake, täytä ja postita lomake osoitteeseen Kuopion aluekeskusrekisteri, PL 1064, 70101 Kuopio ► Tulostettavan lomakkeen saat tästä (Siirryt valtakunnalliseen esteidentutkinta.fi -sivustoon).Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien jäsenten avioliitonesteiden tutkinnan tekee Kuopion aluekeskusrekisteri. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntiin kuuluvat Iisalmen, Lapinlahden, Nilakan(Pielavesi, Keitele), Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnat.

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Tietoa ja opastusta

Käyntiosoite Museokatu 4, 70100 Kuopio. Postiosoite PL 1064
70101  Kuopio

Virkatodistukset, sukuselvitykset, avioliiton esteiden tutkinta, sukututkimus, kirkkoon liittyminen ja eroaminen.

Mikrofilmien tutkiminen: ylasavon.palvelutoimisto@evl.fi

Kuopion aluekeskusrekisteri (kuopionseurakunnat.fi)