Päätöksenteko

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto- ja neuvosto

Ylä-Savon seurakuntayhtymän ylintä päätösvaltaa käyttää yhteinen kirkkovaltuusto, jonka 41 paikkaa on jaettu jäsenseurakunnille niiden koon mukaan. Asiat yhteiselle kirkkovaltuustolle valmistelee yhteinen kirkkoneuvosto (10 jäsentä + pj ja varapj) ja asiat yhteiselle kirkkoneuvostolle valmistelee seurakuntayhtymän hallintojohtaja. Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajana toimii joku jäsenseurakuntien kirkkoherroista, jonka tuomiokapituli määrää kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

Seurakuntaneuvosto

Paikallisseurakunnassa päätösvaltaa käyttää seurakuntaneuvosto, jonka paikkamäärä riippuu seurakunnan koosta. Kirkkoherra johtaa seurakuntaa yhdessä seurakuntaneuvoston kanssa ja valmistelee asiat seurakuntaneuvostoille.

Sekä yhteinen kirkkovaltuusto että seurakuntaneuvostot valitaan seurakuntavaaleilla neljän vuoden välein. Seuraavan kerran vaalit järjestetään vuonna 2022. Yhteisen kirkkoneuvoston toimikausi on kaksi vuotta.

Yhteisen kirkkovaltuuston- ja neuvoston kokousaikataulut, esityslistat ja pöytäkirjat

Lisätietoja

Lisätietoja yhteisen kirkkoneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston esityslistoista ja pöytäkirjoista antaa hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi.

Puheenjohtajannuija lakikirjan päällä.