Ylä-Savon seurakuntayhtymä

Seurakuntayhtymään kuuluvat Iisalmen, Lapinlahden, Nilakan, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnat.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän tehtävänä on huolehtia sen jäsenseurakuntien omaisuuden hoidosta, hautaustoimesta, toimistopalveluista, yhteisestä viestinnästä sekä talous- ja henkilöstöhallinnosta. Tavoitteena on tukea seurakuntien hengellisen perustehtävän toteuttamista.

Perustiedot

Ylä-Savon seurakuntayhtymässä on viisi evankelis-luterilaista seurakuntaa, jotka ovat toiminnallisesti itsenäisiä ja omaleimaisia yhteisöjä. Näitä ovat Iisalmen, Lapinlahden, Nilakan, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnat. Seurakunnat kuuluvat Kuopion hiippakuntaan. Seurakuntayhtymän seurakuntien lisäksi Vieremä, Rautavaara ja Kiuruvesi muodostavat yhdessä Iisalmen rovastikunnan.

Ylä-Savon seurakuntayhtymä on perustettu vuonna 2011, ja sen tehtävänä on huolehtia sen jäsenseurakuntien omaisuuden hoidosta, hautaustoimesta, toimistopalveluista sekä talous- ja henkilöstöhallinnosta. Tavoitteena on tukea seurakuntien hengellisen perustehtävän toteuttamista. Jäseniä on yhteensä 29 840 (31.12.2022). Työntekijöitä on yhteensä noin 90. Kirkollisveroprosentti vuonna 2023 on 1,65 %.

Seurakuntayhtymän palvelualueet

Seurakuntayhtymän palvelualueita ovat hallinto- ja henkilöstö, taloushallinto, kiinteistöjen hoito, leirikeskus- ja ateriapalvelut, hautaustoimi sekä viestintä.

Seurakunnat vastaavat ja suunnittelevat toimintansa itsenäisesti. Seurakuntien tehtäväalueisiin kuuluvat; jumalanpalveluselämä, sielunhoito, lapsityö, nuorisotyö, diakoniatyö, lähetystyö, musiikkityö ja ystävyysseurakuntatoiminta. Ylä-Savon seurakuntayhtymän jäsenseurakuntien yhteiset Palvelutoimisto ja Hautauspalveluiden toimisto sijaitsee Iisalmessa.

Katso tästä Palvelutoimiston palvelut ja yhteystiedot.

Päätöksenteko

Jokaista seurakuntaa johtaa kirkkoherra yhdessä seurakuntaneuvoston kanssa. Ylä-Savon seurakuntayhtymän ylin päätösvalta on yhteisellä kirkkovaltuustolla, jonka 41 paikkaa on jaettu seurakunnille niiden koon mukaan. Asiat yhteiselle kirkkovaltuustolle valmistelee yhteinen kirkkoneuvosto.

Lue lisää Ylä-Savon seurakuntayhtymän päätöksenteosta.

Yhteinen strategia

Ylä-Savon seurakuntayhtymän ja seurakuntien strategia vuosille 2021–2026 (pdf).

Jäsenmäärät

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien jäsenmäärät vuonna 2022 (31.12.2022).

• Iisalmi 15 573
  • Lapinlahti 4 744