Hirsikankaan leirikeskukselle esitetään tehtävän 10 vuodeksi käyttöä turvaavat remontit

Hirsikankaan leirikeskuksen tulevaisuustyöryhmä esittää yhteiselle kirkkoneuvostolle ja edelleen yhteiselle kirkkovaltuustolle Hirsikankaan leirikeskuksen remontoimista tavalla, joka turvaa käytön seuraavan 10 vuoden ajaksi. Remontit suositellaan tekemään viivytyksettä.

Hirsikankaan leirikeskus kesällä.

Työryhmä esittää että, Ylä-Savon seurakuntayhtymä korjaa v. 2024 Hirsikankaan leirikeskuksen rakennuksia rajoitetusti siten, että käyttöä turvaavilla toimenpiteillä voidaan toimintaa jatkaa enintään 10 vuoden ajan. Korjaukset on rakennusterveysasiantuntijan mukaan tehtävä viivytyksettä, mikäli kiinteistön käyttöä aiotaan leirityössä jatkaa. Hankesuunnitelman 10.10.2023 mukainen kustannusarvio on 252 480 €.

Perusteluina työryhmän esitykselle on erityisesti se, että rippikoululaisten määrä tulee seuraavan 10 vuoden aikana laskemaan n. 50 %:illa ja tällöin leirikeskuksia ei tarvita entistä määrää. Hirsikankaan leirikeskuksesta voidaan luopua siinä vaiheessa, kun leiritiloja tarvitaan nykyistä huomattavasti vähemmän.

Työryhmä on työskentelynsä aikana selvittänyt toimeksiannon mukaiset tehtävänsä perehtymällä aineistoihin Hirsikankaan kiinteistön kunnon arvioinneista ja katselmuksesta, sekä kutsumalla kuultavaksi sisäilma- ja rakennusalan asiantuntijan ja v. 2022 hankesuunnitelman tekijän. Työryhmä teetti alkuperäisen, peruskorjauksen hankesuunnitelman tekijöillä vaihtoehtoisen suunnitelman toimenpiteistä, joilla turvataan kiinteistön käyttöä 5-10 vuoden ajalle.

Yhteinen kirkkoneuvosto päättää esityksen tekemisestä yhteiselle kirkkovaltuustolle kokouksessaan 21.11.2023.

Esityslistan Hirsikankaan leirikeskusta koskeva pykälä (domus.evl.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja:

hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi