Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 28.1.2020

Asialistalla oli mm. Kiuruveden seurakunnan anomus liittyä aluekeskusrekisteriin, suorituslisät, maapalan myynti ja mm. päivitetty kokousaikataulu keväälle.

Uutinen_ylä savon seurakuntayhtymä_paatökset_56_THUMB.png

Kiuruveden seurakuntaa esitetään liitettäväksi Ylä-Savon aluekeskusrekisteriin 1.1.2022 alkaen

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että Kiuruveden seurakunnan rekisteripalvelut siirtyvät vuoden 2022 alusta Ylä-Savon seurakuntayhtymän aluekeskusrekisteriin. Palveluita ovat mm. avioliiton esteiden tutkinta, virkatodistukset, sukuselvitykset- ja tutkimukset, kirkkoon liittyminen ja eroaminen sekä muut kirkonkirjoihin liittyvät tehtävät. Ylä-Savon aluekeskusrekisteriin kuuluu nykyisellään Iisalmen, Lapinlahden, Pielaveden, Sonkajärven, Varpaisjärven, Keiteleen, Rautavaaran, Vieremän seurakunnat. Hiippakunnan alueella on meneillään selvitys aluekeskusrekistereiden palveluiden keskittämisestä tulevaisuudessa kokonaisuudessaan Kuopioon.

Järjestelyvaraerä kohdennetaan kokonaisuudessaan suorituslisäjärjestelmään

Kirkon virka- ja työehtosopimuksen mukaan seurakuntien tulee käyttää henkilöstön peruspalkoista laskettuna 0,6 % suuruinen järjestelyvaraerä henkilökohtaiseen- tai tehtäväkohtaiseen palkanosaan. Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kohdentaa summan täysimääräisesti uuteen harkinnanvaraisen palkanosan korvaavaan suorituslisäjärjestelmään. Esitys suorituslisien saajista hyväksyttiin myös.

Tonttikaupat eivät toteudu

Ostaja-pariskunta halusi ostaa lisämaata seurakuntayhtymältä Iisalmen Holopanlahden rannassa sijaitsevalle tontilleen. Tarkoituksena oli rakentaa jyrkän tontin alapihalle tie. Yhteinen kirkkoneuvosto päätti, ettei aluetta myydä ostajille Iisalmen kaupungin kaavoituksen esittämien perusteluiden vuoksi. Alue on osoitettu yleiskaavassa retkeily- ja ulkoilualueeksi. Sen myymistä yksityisille ostajille ei suositella yleiskaavassa yhteiseen käyttöön tarkoitetun alueen ja rantaviivan vähäisyyden vuoksi.

Yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirja 28.1.2020

Lisätietoja: hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi.

Wed Jan 29 11:00:00 EET 2020