Yhteisen kirkkovaltuuston kokoustiedote 21.9.2021

Kaupungin siluetti.

Kirkollisvero pysyy 1,65 prosentissa

Yhteinen kirkkovaltuusto päätti, että kirkollisveroprosentti pysyy ennallaan 1,65 prosentissa ja edelleenkin noudatetaan tiukkaa budjettikuria. Säästötavoite vuodelle 2022 on 1 prosentti. Kirkollisverotilitysten on ennakoitu vähenevän jokaisena suunnitelmakauden 2022 – 2024 vuotena, mutta kuitenkin melko maltillisesti. Vuoden 2022 muutosarvio on -0,8 %, vuonna 2023 -0,4 % ja vuonna 2024 -0,5 %. Kuluvan vuoden kirkollisverotulojen arvioidaan kuitenkin kasvavan tänä vuonna 0,4 %.

Kiinteistöstrategia vuosille 2021–2030 hyväksyttiin

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi päivitetyn kiinteistöstrategian vuosille 2021-2030. Kiinteistöstrategian luonnosvaiheessa seurakuntaneuvostojen lausuntojen pohjalta realisoitaviksi ehdotetuista kiinteistöstä nousi takaisin kehittäviin Tuomiranta Iisalmessa, Alapitkän kirkko ja Väärnin leirikeskus Lapinlahdella sekä Laukkalan kirkko Pielavedellä. Varpaisjärven ja Keiteleen seurakuntaloista luovutaan käyttöiän päättyessä.

”Yhdestäkään kirkosta tai kappelista ei olla luopumassa. Varpaisjärven ja Keiteleen seurakuntataloista luovutaan käyttöiän päättyessä ja mietitään näihin sitten muita tilankäyttöratkaisuja. Uusia rakennuksia näiden tilalle ei tulla näillä näkymin rakentamaan”, kertoo Ylä-Savon seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Jarno Rönkkö.

Päivitetty kiinteistöstrategia ei tuo juurikaan välittömiä käyttötaloussäästöjä, vaan käyttötalouden säästöt painottuvat strategiakauden loppupuolelle, kun kohteista luovutaan käyttöiän päätyttyä ja järkevät korvaavat tilaratkaisut löydetään. Strategia tarkoitus on myös vähentää tulevaisuuden investointikuluja.

Kiinteistöstrategia vuosille 2021–2030 (verkko-pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Luottamushenkilömuutoksia

Yhteisen kirkkoneuvoston jäsenmäärää lisätään yhdellä henkilöllä, johtuen Keiteleen seurakunnan liittymisestä Ylä-Savon seurakuntayhtymään. Yhteinen kirkkovaltuusto valitsi lisäjäseneksi Sirkku Muilun ja hänelle henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Ulla Kokkosen yhteiseen kirkkoneuvostoon vuoden 2022 loppuun saakka olevalle toimikaudelle. Edesmennyt Aino Ruotsalainen on toiminut Tiina Juutisen henkilökohtaisena varajäsenenä yhteisessä kirkkoneuvostossa ja varsinaisena jäsenenä yhteisessä kirkkovaltuustossa. Tiina Juutisen varajäseneksi yhteiseen kirkkoneuvostoon valittiin nyt Jarmo Tikkanen ja Mirja Hämäläinen nousi varsinaiseksi jäseneksi yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Yhteisen kirkkovaltuuston 21.9. kokouksen pöytäkirjan voit lukea täältä

Lisätietoja: hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi.

Wed Sep 22 08:52:00 EEST 2021