Lapinlahden kirkon sisäilmaongelmia tutkitaan ja jumalanpalveluksia radioidaan

Muutamat työntekijät ja seurakuntalaiset ovat raportoineet ääni- ym. ongelmista Lapinlahden kirkossa oleskeluun liittyen. Ongelmien syitä ryhdytään selvittämään Sisäilmatalo Kärki Oy:n asiantuntija-avun turvin.

Ensimmäisessä vaiheessa kokeillaan korvausilman saatavuuden parantamista tilapäisten tuuletusluukkujen avulla. Lisäksi kirkko siivotaan kunnolla ja urkujen sisäpuoli puhdistetaan pölystä, sekä kokeillaan paikallisia ilmanpuhdistimia. Toimenpiteiden vaikutukset arvioidaan parin kuukauden kokeiluajan jälkeen.

Samalla käynnistetään rakenteellinen selvitys mahdollisista epäpuhtauksien lähteistä. Mikäli sellaisia löytyy, tehdään korjaussuunnitelma ja korjaukset toteutetaan joko ensi syksynä tai keväällä 2017.

Kirkon käyttö jatkuu lähes normaalisti kokeilun ja tutkimusten ajan. Joinakin hiljaisempina pyhinä jumalanpalveluksia pidetään kuitenkin seurakuntatalolla, mikä tuo myös vaihtelua jumalanpalveluselämään. Näin tehdään mm. ensi sunnuntaina 24.4.

Lapinlahden kirkossa tehtiin mittava remontti vuonna 2002, jolloin ala- ja yläpohja tiivistettiin ja orgaaniset eristeet vaihdettiin selluvillaan. Myös lattian alla maata vasten kostuneet lastut poistettiin. Asiantuntijoiden mukaan erilaiset epäpuhtaudet vanhojen kirkkojen sisäilmassa ovat hyvin yleisiä ja niitä on lähes mahdoton poistaa kokonaan.

Lapinlahden seurakunta on myös päättänyt tehdä Radio Sandelsin kanssa sopimuksen jumalanpalvelusten radioimisesta kolmen kuukauden ajan. Netin kautta Lapinlahden kirkonmenot ovat olleet kuunneltavissa jo pitkään. Nyt kuuluvuus laajenee myös radioon. Asiaa on jo kokeiltu kolmena pyhänä, ja palaute on ollut niin positiivista, että sekä Radio Sandels että seurakunta olivat halukkaat jatkamaan radiointeja, jotka kuuluvat nyt joka pyhä heinäkuun loppuun saakka.

Lisätietoja Lapinlahden seurakunta, kirkkoherra Lauri Jäntti 040 502 1439, lauri.jantti@evl.fi

Fri Apr 22 07:45:25 EEST 2016