Pielaveden seurakunta ottaa käyttöön kastepuun

Pielaveden seurakunnassa otetaan ensi sunnuntaina käyttöön kastepuu, johon jokainen Pielaveden seurakuntaan kastettu saa siitä alkaen oman lehtensä.
Kastepuu_Pielavesi_web_L.jpeg

Kastepuu kertoo siitä, että jokainen kastettu on tervetullut seurakunnan yhteyteen. Puuhun kiinnitetään lehtiä, joissa on kastetun nimi ja kastepäivä. Lehti kiinnitetään puuhun kastepäivää seuraavan messun yhteydessä, jolloin kastettua muistetaan esirukouksessa. Vanhempi, kummi tai isovanhempi kirjoittaa oman perheenjäsenensä tiedot lehteen ja kiinnittää sen puuhun. Nuori tai aikuinen kastettu voi itse ripustaa lehden puuhun. Lehden voi viedä puuhun heti kirkkoon tultua. Lehden vaaleanvihreä väri symboloi uutta elämää sekä kasvua, ja sen muoto – sydän – rakkautta.

Puu itsessään kuvaa seurakuntaa ja jopa Jeesusta itseään, sillä Raamatussa kumpaakin verrataan puuhun. Kastepuu kartuttaa lehtiä kasteen päivään, 1. sunnuntaihin loppiaisesta saakka, jolloin se tyhjennetään ja puu alkaa kasvattaa jälleen uutta satoa. Kasteen päivänä tammikuussa pidetään perhemessu, johon kutsutaan erityisesti vuoden aikana kastettujen perheitä, jotta he saavat hakea oman lehtensä muistoksi itselleen.

”Koskettava merkitys kasteperheelle

”Idea lähti liikkeelle siitä, kun olin oman k
ummilapseni lapsen kastetilaisuudessa Muuramen seurakunnassa. Siellä oli käytössä kastepuu ja huomasin, että sillä oli koskettava merkitys kasteperheelle. Kastepuu otetaan käyttöön ensi sunnuntaina 10.4. järjestettävässä perhemessussa.”, kertoo nuorisotyönohjaaja Jaana Kiukkonen Pielaveden seurakunnasta.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnista Pielavesi on ensimmäinen, joka ottaa toimintamallin käyttöönsä. Kastepuita on käytössä jo useissa Suomen evankelis-luterilaisissa seurakunnissa.

Pielaveden kastepuu on Lovi Oy:n valmistama ja Anne Pason suunnittelema. Kastepuu on yrityksen valmiista mallistosta, mutta lehdet on suunniteltu ja tehty varta vasten Pielaveden seurakunnalle. Puiden tuotosta osa menee Kirkon Ulkomaanavun kautta metsien istuttamiseen maailman kuivuus-, tulva- ja eroosioalueilla. Vuoteen 2016 mennessä puiden tuoton avulla on istutettu jo 35 000 puuta.

Lisätietoja, Pielaveden seurakunta, nuorisotyönohjaaja Jaana Kiukkonen 040 7432 035, jaana.kiukkonen@evl.fi

2016-04-04 13:25:02.0