Itsenäisyyspäivää vietetään toisena adventtisunnuntaina

Itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksissa kiitetään maamme vapaudesta ja itsenäisyydestä sekä rukoillaan isänmaan ja kansan puolesta.

Itsenäisyyspäivä_fb insta 2.jpg

Itsenäisyyspäivänä 6.12. seurakunnissa järjestetään jumalanpalveluksia ja lasketaan seppele tai sytytetään kynttilöitä sankarihaudoille. Itsenäisyyspäivän jumalanpalvelus on pidetty maamme itsenäisyyden alkuajoista lähtien.

Seurakuntien Itsenäisyyspäivän ja toisen adventtisunnuntain jumalanpalvelukset alkavat kello 10.00 Iisalmen Kustaa Aadolfin kirkossa ja muissa seurakunnissa pääkirkoissa. Jumalanpalveluksien jälkeen siirrytään sankarihaudoille seppeleiden laskuun. Osassa seurakuntia sankarihaudoilla on reserviläisten lippuvartio.

Itsenäisyyspäivän ja toisen adventtisunnuntain jumalanpalvelukset seurakunnissa

Iisalmessa jumalanpalvelus Kustaa Aadolfin kirkossa kello 10.00, jonka jälkeen reserviläisten lippuvartio ja seppeleenlasku sankarihaudoilla. Seppeleen lasku Sankariniemen hautausmaalla kello 11.00.

Lapinlahdella sanajumalanpalvelus kirkossa kello 10.00, jonka jälkeen seppeleenlasku sankarihaudoilla ja Karjalaan jääneiden muistomerkillä. Lapinlahden mieskuoron "Valkea joulu" -konsertti kirkossa kello klo 18.00. Vapaa pääsy. Ohjelma 10 e Lapinlahden seurakunnan diakoniatyön hyväksi.

Pielavedellä messu kirkossa kello 10.00, jonka jälkeen kirkossa itsenäisyysjuhla, kirkkokahvit ja seppelenlasku sankarihaudoilla. Pielavedellä sytytetään kynttilät kirkon hautausmaan sankarihaudoille kello 8.30. Tilaisuuteen pyydetään osallistumaan sankarivainajien omaisia. Laukkalan kirkon sankarihaudoilla kynttilät sytytetään kello 9.00. Tilaisuuteen pyydetään osallistumaan sankarivainajien omaisia.

Sonkajärvellä messu kirkossa kello 10.00, kirkkokahvit ja juhla, jonka jälkeen seppeleenlasku sankarihaudoille.´Sukevalla sankarihaudoille seppeleenlasku kello 8.00 kirkolla, jonka jälkeen seppeleenlasku Iskolaan Karjalaan jääneiden muistolle.

Varpaisjärvellä jumalanpalvelus kello 10.00, jonka jälkeen reserviläisten lippuvartio ja seppeleenlasku sankarihaudoilla.

Lisätietoja:

Iisalmen seurakunta kirkkoherra Sanna Komulainen, sanna.komulainen@evl.fi, 044 733 5200
Lapinlahden seurakunta kirkkoherra Lauri Jäntti, lauri.jantti@evl.fi, 040 502 1439
Pielaveden seurakunta kirkkoherra Artto Penttinen, arto.penttinen@evl.fi 0400 914 006
Sonkajärven seurakunta, vt. Kirkkoherra Anne Pulkka 0440 711 235, anne.pulkka@evl.fi
Varpaisjärven seurakunta, kirkkoherra Timo Vainikainen, timo.vainikainen@evl.fi 050 331 1441

Mon Nov 30 15:28:00 EET 2020