Yhteiseen kirkkovaltuustoon uusia vaikuttajia

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon nousi yhteensä 18 uutta kasvoa eli melkein puolet on uusia. Seurakuntayhtymän äänestysprosentti oli 15,0 (18,2) eli se laski viime vaaleihin verrattuna. Koko Suomen evankelis-luterilaisen kirkon äänestysprosentti oli 15,6 (17).
Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkovaltuustossa on seuraavat neljä vuotta miesenemmistö (19/22). Uusia vaikuttajia joukossa on 18 eli lähes puolet on uusia. Keski-iältään luottamushenkilöjoukko vanheni hieman, kun keski-ikä on 59 (52,9) vuotta. Nuoria luottamushenkilöitä eli alle 30 vuotiaita ehdokkaita ei tällä kertaa ole mukana yhtään, kun viime vaaleissa valituksi tuli 6 henkilöä.

Vaalien ääniharavat ja valitut

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon valituista eniten ääniä sai Pertti Laajalahti Iisalmesta (238). Seuraavina ääniharavoina toimivat Elina Siirola Iisalmesta 189 äänellä sekä Jorma Sonninen Lapinlahdelta 124 äänellä ja Niilo-Kustaa Malmivaara Iisalmesta 112 äänellä.

Äänioikeutettuja seurakunnissamme vuoden 2014 vaaleissa oli yhteensä 28 245 (30 131).
Nuoria äänestäjiä kävi uurnilla varsin hiljaisesti, kun 16- ja 17-vuotiaiden äänestysprosentti oli seurakunnissamme yhteensä 6,7.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon valittiin seuraavat henkilöt. Äänimäärä kerrottu suluissa. Jos valittu henkilö on uusi luottamushenkilö, niin äänimäärän edessä on U-kirjain. Yhteensä luottamushenkilöitä on 41 kappaletta.

Valitut henkilöt voit katsoa täältä >>Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Ylä-Savon seurakuntayhtymän kaikkien seurakuntien vaalitulokset on katsottavissa verkosta osoitteesta www.seurakuntavaalit.fi.

Lisätietoja Ylä-Savon seurakuntayhtymän kirkkovaltuuston vaalituloksesta antaa hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi

(julkaistu 10.11.2014)

Wed Dec 31 12:58:03 EET 2014