Piispa Jolkkonen Varpaisjärvelle piispantarkastukseen

Piispa Jari Jolkkonen toimittaa piispantarkastuksen Varpaisjärven seurakunnassa 3. ja 5. lokakuuta. Tarkoituksena on arvioida seurakunnan toimintaa, sen vahvuuksia ja mahdollisia kehittämisen kohteita sekä etsiä visioita seurakunnan tulevaisuuden varalle. Piispan voi tavata useissa eri yleisötilaisuuksissa ympäri seurakuntaa.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat tekevät tarkastusmatkan hiippakuntansa seurakuntiin ja seurakuntayhtymiin 8-10 vuoden välein. Tarkastukseen sisältyy mm. työntekijöiden ja luottamushenkilöiden neuvotteluja piispan ja tarkastusseurueen kanssa. Lisäksi siihen kuuluu seurakunnan itsearviointi sekä erillinen talouden ja hallinnon tarkastus. Koko tapahtumaketju kestää seurakunnan arjessa noin reilun vuoden.

Kuopion hiippakunnan piispantarkastuskäytäntöä on uudistettu viime vuosien aikana. Erona aikaisempaan on seurakunnan oma pohdinta ja työskentely toiminnan kehittämisestä jo ennen varsinaista piispantarkastusta. Kestoltaan tarkastus on myös pidempi, kaikkiaan noin 1,5 vuotta. Seurakuntalaisille näkyvin osa on piispan vierailu, joka järjestetään Varpaisjärvellä pe 3.10. ja su 5.10. Päivän aikana piispa Jolkkonen vierailee mm. Paloisten koulussa ja Varpuke oy:ssä sekä Varpaisjärven Graniitti oy:ssä. Lisäksi ohjelmaan kuuluu seurakunnan työntekijöiden sekä luottamushenkilöiden kanssa käytävät keskustelut.

Tule tapaamaan piispaa

Piispan julkisen vierailun ohjelmaan kuuluu kaikille avoimia tilaisuuksia. Näitä ovat rukoushetki kirkossa pe 3.10. klo 9.00, uurnalehden muistomerkin siunaustilaisuus klo 17 hautausmaalla, seurakuntavaalitori Varpaisjärven torilla klo 17.15 alkaen, Siioninvirsiseurat klo 18.30 alkaen Koskenniemen seurapirtissä sekä piispanmessu su 5.10. klo 10. Messun jälkeen piispa antaa seurakunnalle päätöslausunnon piispantarkastuksessa tekemistään havainnoista.

Lisätietoja,

Varpaisjärven seurakunta, kirkkoherra Olli Kortelainen, 050 3311 441, olli.kortelainen@evl.fi

(julkaistu 22.9.2014)

Wed Dec 31 12:03:12 EET 2014