Tiivistelmä YKN:n päätöksistä 25.8.2014

Yhteinen kirkkoneuvosto kokoontui eilen ma 25.8.2014. Alla tiivistelmä kokouksen päätöksistä. Tiedotteen lopusta löytyy linkki pöytäkirjaan.
Yhteinen kirkkoneuvosto merkitsi tietoonsa Ylä-Savon seurakuntayhtymän talouskatsauksen vuodelta 2014, jossa taloudellisen tilanteen arvioidaan olemaan parempi kuin talousarviossa ennakoitu alijäämä 336.506 euroa. Arvioon vaikuttaa se, että nettomenot 1-7/2014 ovat arvioitua pienemmät, verotulot hieman arvioitua paremmat ja satunnaisia tuottoja saatiin kertakorvauksena Pielaveden luonnonsuojelualueista 215.000 euroa. Käyttötalouden nettomenojen toteutumisaste 1-7/2014 on 54,3 %, kun laskennallinen tilanne olisi 58,3 %. Seurakuntien ja seurakuntayhtymän pääluokkien toteutumisasteissa on kuitenkin suuria keskinäisiä eroja ja toteutumisasteen vaihteluväli on 46,9 – 63,0 %. Verotilitysten kokonaismäärä 1-8/2014 on -0,7 % pienempi kuin edellisenä vuotena vastaavana ajankohtana ja toteutumisaste 76,1 %. Vaikka verotilitykset ovat laskeneet, ovat ne vielä hieman arvioitua paremmalla tasolla.

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se vahvistaa Ylä-Savon seurakuntayhtymän tuloveroprosentiksi 1,60 vuodelle 2015 eli näin esitetään 0,1 %-yksikön korotusta tuloveroprosenttiin. Seurakuntayhtymän tuloveroprosentti on ollut yhtymän perustamisesta saakka 1,50. Hallintojohtaja ehdotti alun perin veroprosentin säilyttämistä ennallaan, mutta yhteinen kirkkoneuvosto päätti äänin 9-7 esittää valtuustolle korotusta. Veroprosentin korotuspaineista on yhtymässä keskusteltu pitkään, sillä menoja on jouduttu supistamaan useana vuotena peräkkäin. Tilinpäätökset ovat säästöistä huolimatta olleet alijäämäisiä v. 2011-2013 yhteensä n. 1,3 milj. euroa. Tähän saakka alijäämät on saatu katettua edellisten vuosien säästöillä. Alkuperäinen esitys sisälsi ajatuksen, että veroprosenttia olisi jouduttu korottomaan vuonna 2016.

Iisalmen Kustaa Aadolfin kirkon alueen asemakaavan laatiminen on aloitettu Iisalmen kaupungin teknisessä palvelukeskuksessa. Merkittiin tiedoksi Iisalmen kaupungin v. kaavoituspäällikkö Annaelina Isolan selvitys kaavoitusvaihtoehdoista. Todettiin, että Ylä-Savon seurakuntayhtymä antaa virallisen lausuntonsa kaavoitusvaihtoehdoista sen jälkeen, kun kaava tulee nähtäville, Museoviraston lausunto on saatu ja vaihtoehtoihin on voitu tutustua rauhassa.

Joukko yhteisen kirkkovaltuuston jäseniä jätti talvella 2013 valtuustoaloitteen seurakuntayhtymän omaisuuden myyntitulojen sijoittamisesta metsäomaisuuteen. Metsätalouden tulot ovat verotulojen jälkeen seurakuntayhtymän merkittävin tulonlähde. Aloitteesta on keskusteltu laajasti ja aiheesta järjestettiin keväällä metsäseminaari. Nyt yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että metsäomaisuutta ei enää kasvateta, koska omaisuuden myyntitulot sijoitetaan jo nyt investointimenoihin ja metsäomaisuuden kasvattamiseen ei ole perusteita seurakuntayhtymän metsäomaisuuden huomattava määrän vuoksi (n. 2 750 hehtaaria). Sen sijaan kiinnitetään huomiota nykyisen metsäomaisuuden tuoton kasvattamiseen lisäämällä järkevästi hakkuita ja vähentämällä kuluja. Tarvittaessa joistakin metsäalueista voidaan myös luopua.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti, että 1.9.2014 lukien yhteisen kirkkoneuvoston esityslistat julkaistaan seurakuntayhtymän verkkosivuilla hallinnon läpinäkyvyyden parantamiseksi ja avoimen tiedonkulun vahvistamiseksi.

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi seurakuntayhtymän henkilöstön koulutussuunnitelman päivitysosan täydentämään aikaisemmin hyväksyttyjä henkilöstön kehittämissuunnitelmia vuodelle 2014.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti jatkaa neuvotteluja iisalmelaisten järjestöjen kanssa Tuomirannan vuokraamisesta yhdistysten käyttöön käytettäväksi kokous-, vertaistuki-, koulutus-, leiri- ja virkistystapahtumiin. Lähtökohtana tulee olla, että järjestöt huolehtivat paikan ylläpidosta ja siisteydestä ja rakennuksia kunnostetaan talkoilla ja korjauksiin pyritään saamaan avustuksia. Myöhemmin tuodaan päätettäväksi lopullinen päätösesitys asiasta.

Insinööritoimisto Savolainen Oy:ltä tilattiin keväällä Metsäpirtin kurssi- ja leirikeskuksen hankesuunnitelma. Suunnitelmasta ilmenee ehdotus eri toimintojen sijoittumisesta alueelle. Erityistä tarvetta oli selvittää mahdollisten uusien majoitustilojen sijoittumista, lentopallokentän, saunarakennuksen, varastojen ja leikkipaikkojen sijoittelusta alueelle. Samalla haluttiin selvittää mahdollisuuksia myydä alueelta erillisiä tontteja. Alustavassa suunnitelmassa oli esitetty myös mahdollisuus kahden myytävän tontin osoittamiseen alueelta leirikeskuksen takaa. Myöhemmin todettiin kuitenkin, että nämä alueet sijaitsevat niin lähellä päärakennusta, että tonttien myyminen alueelta ei ole järkevää leirikeskuksen rauhan säilymisen vuoksi. Seurakuntayhtymä on saanut tarjouksen Metsäpirtin kurssi- ja leirikeskuksen pohjoispuolella sijaitsevan toisen määräalan ostamisesta 75.000 euron hintaan. Yhteinen kirkkoneuvosto linjasi, että alueelta ei myydä tontteja, koska leirikeskuksen rauha halutaan säilyttää.

Kokouksen pöytäkirja tarkastettiin kokouksessa ja se on kokonaisuudessaan luettavissa seurakuntayhtymän verkkosivuilta kohta Hallinto > Päätöksenteko > Yhteinen kirkkoneuvsto > Yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirjat.

Lisätietoja,

Katariina Bergbacka