Mikkelinpäivä on omistettu lapsille ja enkeleille

Sunnuntaina 4.10. vietetään lapsille ja enkeleille omistettua juhlapyhää.

Lapsi kurkistaa punaisen vaahteranlehden takaa. Etualalla enkelinsiipi.

Mikkelinpäivää vietetään enkelien ja lasten yhteisenä juhlapyhänä, koska Jeesus antoi lapsille erityisen arvon. Enkelit ovat kristillisessä ajattelussa Jumalan sanansaattajia, jotka suojelevat ja opastavat ihmisiä. Mikkelinpäivän keskushahmo on Raamatussa mainittu arkkienkeli Mikael. Mikaelin juhliminen alkoi 400-luvulla. Mikkelin päivänä mietitään enkeleiden merkitystä ja tehtävää.

Jumalanpalvelukset koko perheelle

Mikkelinpäivä kutsuu viettämään pyhää jumalanpalveluksiin koko perheellä. Monet seurakunnat järjestävät perhejumalanpalveluksia, joissa otetaan erityisesti huomioon lapsiperheet.

Iisalmessa mikkelinpäivän ensimmäinen jumalanpalvelus alkaa kello 10.00 Kustaa Aadolfin kirkossa, jota vietetään vauvakirkkona. Vauvakirkossa lauletaan, leikitään ja hiljennytään. Jumalanpalveluksesta saa mukaansa lapsen kasteen yhteydessä kastepuuhun ripustetun nimilehden.

Lapinlahdella mikkelinpäivää vietetään kello 10.00 perhekirkon merkeissä. Perhekirkossa on mukana lapsikuoro Eloisa sekä huilisti Anni-Maria Rahkola. Nähtävillä kirkossa on päiväkerholaisten askartelemia enkeleitä. Kirkkoherra Lauri Jäntti pitää elävöitetyn enkeli-saarnan. Tarjolla on myös keksiä ja mehua.

Pielavedellä klo 10.00 alkavassa perhemessussa on mukana lapsikuoro Valonsäteet. Kuoro toimii messussa esilaulajana. Messun kulku sekä laulujen sanat heijastetaan valkokankaalle, jolloin niitä on helppo laulaa koko perheen voimin yhdessä.

Sonkajärvellä mikkelinpäivänä vietetään messua klo 10.00, jonka jälkeen lapsi saa mukaansa kasteen yhteydessä kastepuuhun ripustetun enkelin. Messun jälkeen nautitaan myös kirkkokahvit. Messu on samalla myös vs. kirkkoherra Atte Hokkasen läksiäismessu.

Varpaisjärvellä mikkelinpäivänä juhlistetaan myös 110 vuotiasta seurakuntaa. Juhlaa vietetään kello 10.00 alkavassa perhemessussa. Messun yhteydessä siunataan tehtäviinsä Varpaisjärven seurakunnan uusi suntio Virpi Voutilainen. Juhlallisuudet päättää kakkukahvit. Mikkelinpäivä on antanut Varpaisjärven kirkolle erityisen merkityksen. Pyhän Mikaelin kirkko on saanut nimensä arkkienkeli Mikaelin mukaan ja vihitty mikkelinpäivänä 2.10.1904.

2020-09-23 14:31:29.0