Tuhkamessu on katumuksen messu

Laskiaista seuraavaa keskiviikkoa kutsutaan tuhkakeskiviikoksi, jonka nimi kuvaa katumusta. Seurakunnissamme järjestetään tuolloin iltakirkkoja eli ns. tuhkamessuja, joissa katumus ja synnintunnustus ovat korostetusti esillä.

Kuva: Kirkon kuvapankki, Sanna Krook

Small_Tuhkamessu Kirkon kuvapankki Sanna Krook_M.jpg

Paastonaika alkaa laskiaisen jälkeisestä keskiviikosta, tuhkakeskiviikosta, joka on saanut nimensä paastoon liittyneestä tuhkan sirottelemisesta pään päälle. Se oli katumuksen ja parannuksen vertauskuva.

Tuhkamessut ovat vaatimattomia jumalanpalveluksia, joissa katumus ja synnintunnustus ovat korostetusti esillä. Katumuksen merkkinä messua toimittavat papit piirtävät alttarikaiteen ääreen polvistuneiden kirkkovieraiden otsaan tuhkasta ristin merkin. Osallistuminen on vapaaehtoista. Katumuksella on hyvin terapeuttinen merkitys ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.  Keskiajalla tuhkan sirottelu pään päälle, säkkivaatteissa ja avojaloin kulkeminen olivat katumuksen ulkonaisia merkkejä. Keskiaikainen katumustraditio on esikuvana luterilaisessa kirkossa viime vuosina yleistyneille tuhkamessuille. Tuhkakeskiviikosta pääsiäispäivään kestävä paasto on valmistautumista pääsiäiseen.

Tuhkamessuja järjestetään vuosittain useissa Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa. Tänä vuonna tuhkamessuja järjestetään Lapinlahden, Sonkajärven ja Sukevan kirkossa klo 18.00 alkaen ja Pielaveden kirkossa klo 19.00 alkaen. Sukevalla mukana ovat myös rippikoululaiset.

Lähteet: www.evl.fi ja Kirkkovuosi tutuksi: Risto Kormilainen

2019-02-28 07:51:00.0