Kirkollisveroprosentti nousee ja Metsäpirtti myydään

Seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui eilen tiistaina 13.10.2015 Iisalmen Lippuniemen seurakuntakodilla. Alla pääkohdat kokouksen päätöksistä. Linkki pöytäkirjaan löytyy tiedotteen lopusta.

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti yhteisen kirkkoneuvoston ehdotuksen mukaisesti Ylä-Savon seurakuntayhtymän tuloveroprosentiksi 1,65 (1,50) vuodeksi 2016. Kirkollisvero on pysynyt korottamattomana viimeiset viisi vuotta. Seurakuntayhtymän vuosien 2011–2014 tilinpäätökset ovat olleet vuotta 2014 lukuun ottamatta alijäämäisiä, jolloin tulos oli ylijäämäinen satunnaisten tuottojen ansiosta. Vuoden 2015 ennakoitiin talousarviossa olevan noin 310.000 euroa alijäämäinen, mutta alijäämä tulee olemaan mm. talousarvioon tehtyjen menoja lisäävien muutosten vuoksi selvästi suurempi. Ilman korotusta tulevat vuodet olisivat olleet lähes 700 000 alijäämäisiä. Veroprosentilla 1,65 laskennallinen lisäys kirkollisveroon vuonna 2016 on noin 647.000 euroa ja tulos raamin mukaisilla käyttötalousluvuilla ylijäämäinen 92.000 euroa.

Seurakuntayhtymän seurakuntien jäsenmäärä on vähentynyt pitkään yli 500 jäsenellä vuosittain ja seurakuntayhtymän toiminta-aikana 2011–2014 yhteensä peräti 2.365 jäsenellä eli 6,6 prosentilla. Väheneminen todennäköisesti jatkuu, eikä yhdessä jatkuvan talouden matalasuhdanteen tai mahdollisen hitaan kehittymisen kanssa anna aihetta odottaa kirkollisverotilitysten kasvavan. Tulopohjaa supistaa lisäksi vuodesta 2016 alkaen seurakuntien yhteisövero-osuuden muuttuminen valtion jako-osuudeksi, joka määräytyy kuntien väkiluvun perusteella.

Metsäpirtin korjaaminen olisi maksanut vajaan miljoonan

Seurakuntayhtymä on päättänyt vähentää leirikeskusten määrää viidestä kolmeen, koska leirikeskuksia tarvitaan aikaisempaa vähemmän.

Yhteinen kirkkovaltuusto päätti, että Iisalmen Metsäpirtin kurssi- ja leirikeskus tontilla sijaitsevaa Metsämökkiä lukuunottamatta laitetaan julkiseen myyntiin. Maapohja päätettiin vain vuokrata, ei myydä.

Leirikeskuksen asuntolaosassa on havaittu sisäilmaongelmia, ja sisäilmatilannetta ja rakennuksen kuntoa on tutkittu syksystä 2014 alkaen. Tutkimusten perusteella arvioidut korjauskustannukset olisivat olleet noin 992 000 euroa arvolisäveroineen, joten arvioitiin, että korjaamiseen ei kannata lähteä. Asunto-osan purkamiseen olisi jouduttu investoimaan noin 50 000 euron suuruinen määräraha, ja vain päärakennuksen ollessa käytössä tila ei olisi enää soveltunut leirikeskuskäyttöön. Valtuuston päätöksen mukaan myyntiin laitetaan nyt sekä päärakennus että majoitusosa.

Marjoniemen leirikeskus päätettiin samassa yhteydessä laittaa myyntiin. Pielavedellä sijaitsevan Marjoniemen leirikeskus ei sovellu mm. talvikäyttöiseen leiritoimintaan, koska keittiötalossa ei ole lämmitystä.

Seurakuntayhtymän rakenne kevenee suunnitellusti

Seurakuntayhtymässä on suunnitellusti menossa toiminnan kehittämiseen liittyvä hanke, jonka yhtenä tavoitteena on hallintorakenteen tarkastelu ja keventäminen eläköitymisten kautta, henkilöstösuunnitelmaa noudattaen. Henkilöstösuunnitelma tulee yhteisen kirkkoneuvoston käsittelyyn 24.11.2015.

Seurakuntayhtymän kiinteistöjen korjaustarve jatkuu. Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi 60 000 euron suuruisen määrärahan Iisalmen Lippuniemen seurakuntakodin sekä Kirkkopuiston Sakastin sisäilmakorjauksiin. Sisäilmakorjaukset on jo toteutettu kiireellisinä ja ne olivat välttämättömiä tilan käyttäjien terveyssyistä.

Kokouksen pöytäkirja tarkastettiin 13.10.2015 ja se on kokonaisuudessaan luettavissa seurakuntayhtymän verkkosivuilta osoitteesta www.ylasavonseurakunnat.fi/paatoksenteko.

Lisätietoja,

Ylä-Savon seurakuntayhtymä, hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi

Pöytäkirja yhteisen kirkkovaltuuston kokouksesta 13.10.2015 löytyy täältä.

2015-10-14 09:12:21.0