Pääkohdat yhteisen kirkkoneuvoston päätöksistä 18.8.2015

Yhteinen kirkkoneuvosto kokoontui eilen 18.8.2015. Alla pääkohdat kokouksen päätöksistä. Linkki pöytäkirjaan löytyy lopusta.

Lapinlahden Vanhustentuki ry. on vuokrannut seurakuntayhtymältä määräalan tilasta Väärni 52:120 pinta-alaltaan 7.200 m2 ajalle 22.5.1979‒21.5.2029. Vuosivuokra on tällä hetkellä 1.296,69 euroa. Yhteinen kirkkoneuvosto on kokouksessaan 18.11.2014 päättänyt tarjota tonttia ostettavaksi hintaan 43.000 euroa. Hinta perustuu kiinteistövälittäjän arvioon. Lapinlahden Vanhustentuki ry. anoo, että Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto hyvittäisi myyntihinnasta maksetut vuokrat. Anomusta yhdistys perustelee taloudellisilla seikoilla. Yhdistys on toiminut Lapinlahden kunnan alueella 40 vuotta merkittävänä vanhusten asumisolojen parantajana ja tontin ostohinnan alentamisella olisi myös mahdollista seurakunnan osallistua tähän toimintaan. Vuosina 1979‒2014 maksetut vuokrat ovat 35.387,42 euroa. Yhteinen kirkkoneuvosto katsoo, että esitettyyn hinnan alennukseen ei voida lähteä, koska tasapuolisuuden vuoksi taloudellisia näkökohtia ei voida tässä asiassa ottaa huomioon. Seurakuntayhtymä suhtautuu Lapinlahden Vanhustentuki ry:n toimintaan myönteisesti, mutta katsoo, että jos ostohalukkuutta ei ole, nykyistä vuokrasopimusta voidaan jatkaa vuokrakauden loppuun saakka.

Tuomiranta-työryhmä on sopimuksen mukaan hallinnoinut Tuomirannan leiri-tuvan käyttöä vuoden 2015 ajan. Samalla on suunnitellusti perustettu ns. yhdistysten yhdistys, jonka haltuun tilan käyttö myöhemmin siirtyy. Vanuli ry. on nyt rekisteröity yhdistys, joka toimii vammais-, nuoriso- ja liikuntayhdistysten yhteistyöelimenä. Yhdistyksen kanssa on neuvoteltu siitä, että seurakuntayhtymä vuokraisi Tuomirannan kiinteistöt ja tontit yhdistykselle 10 vuoden vuokrasopimuksella siinä kunnossa kuin kiinteistöt ovat. Seurakuntayhtymälle jää oikeus käyttää vuokrattavaa tilaa korvauksetta siten, kuin yhteisesti sovitaan. Vanuli ry. hakee ulkopuolista rahoitusta kiinteistön korjaamiseen ja perusparantamiseen. Yhteinen kirkkoneuvosto päätti vuokrata Tuomirannan ja Haapasyrjä -nimiset tilat ja niillä sijaitsevat rakennukset Vanuli ry:lle ajalle 1.9.2015‒31.8.2025 erillisen vuokrasopimuksen mukaisesti.

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle muutoksena vuoden 2015 talousarvioon 50.000 euron suuruisen lisämäärärahan myöntämistä Lippuniemen seurakuntakodin toimintamenoihin. Lisäksi yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle muutoksena vuoden 2015 talousarvioon 10.000 euron suuruisen lisämäärärahan myöntämistä Kirkkopuiston sakastiin rakennusten kunnossapitomenoihin.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän vakuutukset on kilpailutettu viimeksi v. 2010. Tuolloin vakuutukset keskitettiin If Vahinkovakuutusyhtiöön 1.1.2011 lukien. Kilpailutuksen hoiti tuolloin Marsh Oy. Hallintojohtaja on viranhaltijapäätöksellään päättänyt antaa Marsh Oy:n hoidettavaksi jälleen seurakuntayhtymän vakuutusten kilpailuttamisen. Tarjouksen jättivät 31.7.2015 If ja Pohjola. Yhteinen kirkkoneuvosto päätti valita If Vahinkovakuutusyhtiön seurakuntayhtymän vakuutusyhtiöksi edelleen 1.1.2016 lukien kokonaistaloudellisimpana vaihtoehtona.

Sonkajärven seurakunnan diakoniatyön avustusmäärärahat ovat ylittyneet kirjanpitotulosteen mukaan 15.6.2015 mennessä 5.101,92 €. Diakoniatyönjohtokunta käsitteli avustusmäärärahan ylitystä kokouksessaan 2.6.2015 sekä perusteita ja tarpeita miksi määräraha on ylittynyt. Seurakuntaneuvosto päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle 15.000 euron lisämääräraha-anomuksen diakonia-avustusten tilille. Yhteinen kirkkoneuvosto katsoo, että diakonia-avustuksiin ei esitetä lisämäärärahaa, vaan Sonkajärven seurakunnan tulee tulla toimeen jo myönnetyillä määrärahoilla.

Kokouksen pöytäkirja tarkastettiin 18.8.2015 ja se on kokonaisuudessaan luettavissa seurakuntayhtymän verkkosivuilta täältä >>

Lisätietoja,

Katariina Bergbacka