Mikkelinpäivä on lasten ja enkelien sunnuntai

Mikkelinpäivää vietetään tulevana sunnuntaina 1. lokakuuta. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa enkeleiden ja lapsien pyhää juhlistetaan perhekirkoissa ja muissa tapahtumissa.

Mikkelinpäivä_enkeli_lapsi_200x200_THUMB.jpg

Tulevana sunnuntaina jumalanpalvelusten keskiössä ovat lapset ja pohdinnat enkelien merkityksistä ja tehtävistä. Päivä tuo myös muistutuksen Jumalan luomasta näkymättömästä maailmasta enkeleineen ja Jumalan tahdon mukaisesta elämästä. Mikkelinpäivän teemat juontuvat Arkkienkeli Mikaelista jonka kutsumus oli lasten puolustaminen. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa mikkelinpäivää vietetään kokoontumalla mm. perhekirkkoihin ja moniin muihin tapahtumiin. Varpaisjärven seurakunnassa mikkelinpäivänä juhlitaan myös 113-vuotiasta Pyhän Mikaelin kirkkoa. Suomen evankelis-luterilainen kirkko viettää mikkelinpäivää Mikon päivänä, 29.9., tai jos se on arkipäivä, sitä seuraavana sunnuntaina.

Iisalmen seurakunnassa juhlistetaan perjantaina 29.9. ensimmäistä valtakunnallista Vauvan päivää vauvakutsujen merkeissä klo 18 seurakuntatalon Olkkarissa. Sunnuntaina 1.10. klo 10 kokoonnutaan Vauvamuskarikirkkoon Pyhän Ristin kirkkoon. Kirkkohetkessä leikitään ja lauletaan yhdessä perheen, kummien ja isovanhempien kanssa. Vauva saa mukaansa kasteen yhteydessä ripustetun lehden kastepuusta. Pyhän Ristin kirkossa järjestetään sunnuntaina myös klo 19 alkava Suomi 100 -konsertti, jossa esiintyvät Eeva Hartemaa ja Erkki Tyni. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma 5 €.

Lapinlahden kirkossa vietetään mikkelinpäivää sunnuntaina klo 10 alkavan kastejumalanpalveluksen merkeissä yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Kastejumalanpalveluksessa lapsi saa kasteen seurakuntalaisten läsnä ollessa ja näin he ovat toivottamassa tervetulleeksi uuden jäsenen ja rukoilemassa yhdessä hänen puolestaan.

Pielaveden kirkkoon kokoonnutaan sunnuntaina klo 10 Vauvasta vaariin -perhemessuun. Esilauluryhmänä toimii lapsikuoro ja Thaimaan lähetti Jyrki Markkanen saarnaa. Erityisesti mukaan kutsutaan lapsia perheineen, isovanhempia sekä tänä vuonna 75 ja 85 vuotta täyttäviä. Kirkon jälkeen kahvi- ja mehutarjoilu, sekä kuvia Thaimaasta.

Sonkajärven kirkossa alkaa sunnuntaina kello 12 perhemessu johon osallistuvat myös kaikki Hirsikankaalla leireilleet varhaisnuoret. Messun jälkeen kaikille kirkkovieraille on tarjolla yhteinen lounas seurakuntatalolla. Sukevalla ei ole jumalanpalvelusta 1.10.2017.

Varpaisjärven seurakunnassa mikkelinpäivää vietetään seurakuntalaisten ja Unkarista sekä Tampereelta saapuneiden ystävyysseurakuntien edustajien kanssa. Tapahtumat alkavat lauantaina 30.9. klo 15 seuroilla Koskenniemen seuratuvalla. Lauantai-iltana on klo 19 "Reformaatio ja virsi" -lauluilta Varpaisjärven kirkossa. Sunnuntaina 1.10. klo 10 kokoonnutaan mikkelinpäivän juhlamessuun muistamaan 500-vuotiasta reformaatiota, 100-vuotiasta Suomea ja 113-vuotiasta Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkkoa. Messun jälkeen on seurakuntatalolla tarjolla lounas vapaaehtoisella maksulla lähetystyön hyväksi.

Lisätietoja antavat:

Iisalmen seurakunta, kirkkoherra Janne Bovellan, 044 7335 200, janne.bovellan@evl.fi

Lapinlahden seurakunta, kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 5021 439, lauri.jantti@evl.fi

Pielaveden seurakunta, kirkkoherra Arto Penttinen, 040 0914 006, arto.penttinen@evl.fi

Sonkajärven seurakunta, kirkkoherra Helena Nykänen, 044 0711 235, helena.nykanen@evl.fi

Varpaisjärven seurakunta, kirkkoherra Olli Kortelainen 050 3311 441, olli.kortelainen@evl.fi

Wed Sep 27 10:47:10 EEST 2017