Piispa Jari Jolkkonen toivoo, että helatorstain juhlallisuuksissa muistetaan myös presidentti Koivistoa

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnissa on suunniteltu vuoden ajan helatorstain juhlallisuuksia. Tällä viikolla saadun tiedon mukaan samana päivänä toimitetaan myös presidentti Mauno Koiviston hautaan siunaaminen. Piispa Jolkkonen on käynyt keskustelua useiden hiippakunnan seurakuntien kanssa uudesta tilanteesta.

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen: ”Helatorstaina 25.5.2017 vietetään reformaation merkkivuotta Kuopion hiippakunnassa ja valtakunnallisesti. Se on yksi merkkivuoden tärkeimmistä tapahtumista. Monet seurakunnat viettävät helatorstaina jumalanpalvelusta torilla tai muualla ulkoilmassa. Monet seurakunnat järjestävät jumalanpalveluksen jälkeen myös yhteisiä juhlia, joihin kuuluu esimerkiksi ruokailua ja koko perheelle suunnattuja tapahtumia. Yhteinen juhla vahvistaa keskinäistä yhteenkuuluvuuttamme. Ilmainen ateria muistuttaa Jumalan armosta, jota ei voi ostaa ja jota ei tarvitse ansaita. Lasten ja nuorten osallistaminen sopii hyvin yhteen reformaation korostusten kanssa.

Helatorstaina siunataan haudan lepoon presidentti Mauno Koivisto. Helsingissä klo 13 alkavan hautaan siunauksen toimittaa piispa emeritus Eero Huovinen.

Seurakunnat kunnioittavat presidentti Koiviston elämäntyötä parhaiten pitämällä kiinni helatorstain juhlallisuuksia koskevista suunnitelmistaan ja ottamalla hänen muistonsa mukaan osaksi helatorstain ja reformaation merkkivuoden viettoa.

Toivon, että seurakunnat muistavat helatorstain jumalanpalveluksessa presidentti Koivistoa ja hänen elämäntyötään. Kokoontumalla yhteiseen jumalanpalvelukseen ja viettämällä sen jälkeen yhteistä ateriaa voimme osoittaa kiitollisuutta ja kunnioitusta hänen työlleen isänmaamme hyväksi. Koiviston ja hänen sukupolvensa ponnistelut niin sodan kuin rauhan aikana ovat tehneet mahdolliseksi sen, että voimme elää rauhassa ja viettää reformaation merkkivuotta vapaudessa.

Pääsiäisen lohdullinen sanoma, johon myös helatorstai liittyy, tuo toivon ja valon säteen jokaisen suruun. Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti. Ja haudoissa oleville elämän antoi!"

Jari Jolkkonen
Kuopion hiippakunnan piispa