Tapahtukoon sinun tahtosi - Kuopion Hiippakunnan lähetysjuhla Iisalmessa 31.8.-1.9.2024

Iisalmessa järjestetään Kuopion hiippakunnan lähetysjuhla lauantaina 31.8. ja sunnuntaina 1.9.2024. Tapahtuma liittyy Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuoden merkittävimpään kansainväliseen tapahtumaan, lähetyskumppanuusneuvotteluihin, ja jatkaa tuon neuvotteluviikon aihetta “Tapahtukoon sinun tahtosi”.

Hyvän sanoman todeksi elämistä, toimimista rauhan puolesta ja kriisien keskellä, kiitollisuutta luomakunnasta ja yhdessä hyvän tekemistä. Millaiseen kumppanuuteen meitä kutsutaan omissa seurakunnissamme ja osana maailmaanlaajaa kirkkoa? Mikä meitä innostaa ja mikä luo yhteistä pohjaa? Mihin kirkon yhteinen rukous "Tapahtukoon sinun tahtosi" kutsuu?

Hiippakunnallisessa juhlassa Iisalmessa lauantain ohjelmassa on luvassa mm. avajaiset, raamattutunti, pääjuhla ja messu. Osa ohjelmasta on suunniteltu kaikille osallistujille yhteiseksi ja osaksi aikaa jakaannumme pajoihin eri teemoilla. Mukana juhlassa ovat kansainvälisinä vieraina mm. kumppanuuskirkkomme Jordanian ja Pyhän maan evankelis-luterilaisen kirkon piispa Ibrahim Azar, Arabi-Israelin Pipliaseuran pääsihteeri Dina Katanacho sekä kansainvälisen pakolaisverkoston (The Refugee Highway Partnership) RHP:n Euroopan johtaja Whitney Gerdes. Piispat Jari Jolkkonen ja Ibrahim Azar toimittavat sunnuntain messun. Messun jälkeen allekirjoitetaan uudistettu Jordanian ja Pyhän maan ev.lut. kirkon, Suomen Lähetysseuran ja Kuopion hiippakunnan kumppanuussopimus. Kirkkokahvien myötä siirrymme seuramaan piispa Jari Jolkkosen isännöimää keskustelua aiheesta ”Miten kristillinen lähetystyö tukee vakaan demokratian kehittymistä?”. Piispa Jari Jolkkosen kanssa ovat keskustelemassa ministeri Sari Essayah, Genelecin toimitusjohtaja Siamäk Naghian ja Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Pauliina Parhiala.

Tapahtuman järjestäjänä toimii Kuopion hiippakunta yhteistyössä Iisalmen seurakunnan, Iisalmen rovastikunnan sekä kirkon virallisten lähetystyötä ja kansainvälistä diakoniaa tekevien järjestöjen kanssa. Kohderyhmänä on seurakuntien lähetyksen vastuunkantajia, työntekijöitä ja seurakuntalaisia Kuopion hiippakunnan alueella. Tapahtumaan odotetaan 200 - 400 henkilöä. Tapahtumapaikkoina toimivat Iisalmen Kulttuurikeskus, Pyhän Ristin kirkko ja seurakuntatalo.

Ohjelma

Ohjelma päivittyy Iisalmen seurakunnan verkkosivuille kevään aikana www.iisalmenseurakunta.fi/lahetysjuhlaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ilmoittautuminen

Ryhmien osallistumisesta päivään pyydetään ennakkoilmoittautumista, jotta tiedetään alustavia osallistujamääriä ennakkoon. Lauantain ruokailua varten ilmoittautuminen on pakollinen. Ilmoittautumaan pääsee tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (lyyti.fi)