Yhteisen kirkkoneuvoston päätökset 20.2.2024

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 20.2.2024, että Iisalmen pappilan, Rantalan pappilan, Pappilan alueen pientalotonttien sekä Keiteleen ja Lapinlahden kanttoriloiden luopumisen valmistelut aloitetaan. Päätös tehtiin yhteisessä kirkkovaltuustossa 21.9.2021 hyväksytyn kiinteistöstrategian mukaisesti ja kohteet asetetaan myyntiin esitetyn periaatteen mukaisesti.

Kuusi kirkkosilhuettia ja puheenjohtajan nuija pinkillä pohjalla.

Rantalan pappila sijaitsee Iisalmessa kirkonsalmen alueella Poroveden rannalla osoitteessa Kirkonsalmentie 69 kiinteistöllä 140-407-18-339. Iisalmen pappila sijaitsee Iisalmessa Kirkonsalmen alueella Poroveden rannalla osoitteessa Kirkonsalmentie 69 kiinteistöllä 140-407-18-339. Keiteleen kanttorila sijaitsee Keiteleen kunnassa keskusta-alueella Nilakka vesistön ranta-alueella osoitteessa Äyräpääntie 8b, Keitele, kiinteistöllä 239- 409-4-192. Lapinlahden kanttorila sijaitsee Lapinlahden kunnassa keskusta-alueella osoitteessa Eemil Halosen tie 2, Lapinlahti, kiinteistöllä 402-412-24-311.

Rantalan pappilan kunnallistekniikan rakentamiseen kustannuksiin haetaan 14 000 eurolla lisämäärärahaa

Iisalmen kaupunki ja Ylä-Savon seurakuntayhtymä jakavat laaditun maankäyttösopimuksen mukaan Rantalan pappilan kunnallistekniikan rakentamisesta aiheutuneet kulut. Iisalmen kaupunki on ilmoittanut, että aikaisempi laskelma perustui kustannusten jakautumiseen kaikilta osin puoliksi seurakuntayhtymän ja kaupungin välillä. Vuonna 2020 allekirjoitetun maankäyttösopimuksen mukaan Kertunkujan rakentamiskustannuksista vastaa kuitenkin kokonaan maanomistaja, eli Ylä-Savon seurakuntayhtymä ja sitä ei ollut huomioitu laskelmassa. Tästä syystä esitetään yhteiselle kirkkovaltuustolle, että hankkeelle myönnetään vielä 14.055 euron suuruinen lisämääräraha muutoksena vuoden 2023 talousarvioon. Kokonaisuutena Rantalan Pappilan investointimeno on 101.901,22 euroa.

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se myöntää 82.761 euron suuruisen ylitysoikeuden hautaustoimen pääluokan menoihin vuodelle 2023. Suurimmat ylitykset muodostuivat kohonneista haudankaivupalveluiden kustannuksista ja alueiden rakentamis- ja kunnossapitopalveluiden arvioitujen kustannusten ylittymisestä.

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se myöntää 49.527 euron suuruisen ylitysoikeuden yleishallinnon pääluokan menoihin vuodelle 2023. Ylitykset johtuivat ICT-palvelujen kustannusten ylittymisestä, työterveyshuollon kulujen ylittymisestä, sekä työpaikkaruokailukulujen ylittymisestä.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti, että Ylä-Savon seurakuntayhtymä ei käytä Sansia Oy:n sopimuksen sisältämää optiota ja nykyinen sähköntoimitussopimus päättyy 31.12.2025 ja sähkönhankinnan palvelukokonaisuudesta tehtiin sopimus Veni Energia Oy:n kanssa sopimuskaudelle 2026 – 2029.

Yhteinen kirkkoneuvosto merkitsi kokouksessa tiedoksi Ylä-Savon seurakuntayhtymän sijoitus- ja tiliraportin 31.12.2023.

Lisätietoja: hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 733 5211, katariina.bergbacka@evl.fi

Katariina Bergbacka
Katariina Bergbacka
hallintojohtaja
Postiosoite: Ilvolankatu 14b. Käyntiosoite: Riistakatu 11b
74100 Iisalmi

Toimin seurakuntayhtymän hallintojohtajana vastaten hallinto- ja henkilöstöhallinnon asioista. Minulle toimitetaan myös yhteisen kirkkoneuvoston ja -valtuuston käsittelyyn menevät asiat.

Wed Feb 21 09:25:00 EET 2024