Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston kokoustiedote 23.5.2023

Yhteinen kirkkovaltuusto käsitteli tilinpäätöstä, määräalan vuokrausta ja katu- ja puistoaluiden myyntiä.

Graafisessa kuvassa kuuden seurakunnan pääkirkkojen tornit ja puheenjohtajan nuija.

Vuoden 2022 tilinpäätös ja toimintakertomus hyväksyttiin

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi vuoden 2022 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen. Tilinpäätös 2022 oli tuloksen osalta odotusten mukainen, vaikka suuria poikkeamia talousarvioon tulikin. Tilinpäätös oli 146 500 euroa alijäämäinen. Tilinpäätöksestä julkaistu tiedote lukuineen (ylasavonseurakunnat.fi).

Keiteleellä vuokrataan määräala Kiinteistö Oy Nilakanrannalle

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi kirkkoneuvoston esityksen vuokrata 50 vuodeksi noin 2500 m2:n määräalan Keiteleellä Äyräpääntieltä Kiinteistö Oy Nilakanrannalle. Määräala on tällä hetkelä rakentamaton ja samalla tontilla on aikoinaan sijainnut Keiteleen seurakunnan pappila, joka on purettu. Vuokralaisen on tarkoitus rakentaa tontille uusia asuinvuokrataloja. Kiinteistö Oy Nilakanranta on Keiteleen kunnan omistama vuokrataloyhtiö. Päätös alistetaan Kuopion hiippakunnan tuomiokapituliin vahvistettavaksi.

Rantalan pappilan katu- ja puistoalueet myydään Iisalmen kaupungille

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Iisalmen kaupungin ostotarjouksen noin 8 895 neliön suuruisesta katu- ja puistoalueista Rantalan Pappila alueesta kauppahintaan 17.790 euroa. Kauppaan ei kuulu tontteja, eikä rakennuksia.

Kaupan taustalla on Ylä-Savon seurakuntayhtymän ja Iisalmen kaupungin välille laadittu alueen asemakaavoitusta ja kunnallistekniikan rakentamista koskeva maankäyttösopimus. Sopimuksen on hyväksynyt yhteinen kirkkoneuvosto kokouksessaan 18.2.2020. Sopimuksessa on sovittu tuolloin mm. kaavoitus- ja kunnallistekniikan rakentamisesta aiheutuvien kustannusten jakaantumisesta sekä siitä, että sopimusalueen yleiset alueet (katualueet ja puistoalueet) siirtyvät kohtuulliseen kaavan mukaiseen hintaan kaupungin omistukseen ja ylläpidettäväksi.

Yhteisen kirkkovaltuuston kokouksen pöytäkirja

Katariina Bergbacka
Katariina Bergbacka
hallintojohtaja
Postiosoite: Ilvolankatu 14b. Käyntiosoite: Riistakatu 11b
74100 Iisalmi

Toimin seurakuntayhtymän hallintojohtajana vastaten hallinto- ja henkilöstöhallinnon asioista. Minulle toimitetaan myös yhteisen kirkkoneuvoston ja -valtuuston käsittelyyn menevät asiat.

Wed May 24 10:59:00 EEST 2023