Pielaveden Valkeiskylästä esitetään vuokrattavaksi maa-alueita ABO Wind Oy:n tuulivoimapuiston käyttöön hankkeen toteutuessa

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle maa-alueen vuokraamista tuulivoima-yhtiölle Pielaveden Valkeiskylästä. ABO Wind Oy kartoittaa tuulivoimatuotannon mahdollisuuksia alueella. Suunnittelualeen rajauksen sisäpuolelle jää osittain Ylä-Savon seurakuntayhtymän omistama tila 595-422-16-112 Pappila kooltaan 1014,80 ha.

Vuokrasopimuksella vuokralainen saa oikeuden käyttää vuokra-aluetta tuulivoimapuiston suunnitteluun, rakentamiseen, toimintaan ja purkamiseen. Sopimuksen voimassaoloaika loppuu syyskuun 15. päivänä 2052, jonka jälkeen vuokralaisella on oikeus jatkaa sopimuksen voimassaoloaikaa kaksi kertaa entisin ehdoin viideksi vuodeksi kerrallaan. Vuokran suuruus määräytyy tuulivoimaloiden määrästä, tehosta ja sijainnista. Lisäksi maksetaan kiinteää hehtaarikohtaista korvausta tuulenottoalueille.

Jos yhteinen kirkkovaltuusto päättää hyväksyä maa-alueen vuokraamisen tuulivoimayhtiölle, on päätös vahvistettava Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulissa.

Yhteisen kirkkoneuvoston 28.2.2023 kokouksen pöytäkirjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (domus.evl.fi).

Katariina Bergbacka
Katariina Bergbacka
hallintojohtaja
Postiosoite: Ilvolankatu 14b. Käyntiosoite: Riistakatu 11b
74100 Iisalmi

Toimin seurakuntayhtymän hallintojohtajana vastaten hallinto- ja henkilöstöhallinnon asioista. Minulle toimitetaan myös yhteisen kirkkoneuvoston ja -valtuuston käsittelyyn menevät asiat.

Wed Mar 01 09:49:00 EET 2023