Kiuruveden seurakunnan kirkonkirjojen pito siirtyy 1.7.2022 aluekeskusrekisteriin Iisalmeen

Kiuruveden seurakunnan kirkkoherran virastosta aiemmin saadut virkatodistukset, avioliiton esteidentutkinta ja sukuselvitykset, sekä muut kirkonkirjoihin liittyvät rekisteripalvelut siirtyvät Ylä-Savon seurakuntayhtymän Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisteriin.

Toimistotöitä tehdään valoisassa ympäristössä.

Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisterin kirkonkirjoihin liittyvät rekisteripalvelut ovat saatavilla 1.7.2022 alkaen puhelimitse, sähköpostitse ja verkkopalveluita hyödyntämällä, sekä asioimalla Iisalmessa toimistolla. Yhteystiedot ja palvelut löytyvät osoitteesta ylasavonseurakunnat.fi/aluekeskusrekisteri.

Muutoksen syynä on kaikkia seurakuntia koskeva Kirkkohallituksen päätös, että kirkonkirjojenpidon tehtävien ja väestökirjanpitoon liittyvien toimintojen tulee olla keskitettynä vuoden 2022 alusta lukien aluekeskusrekistereihin. Uudistuksen tavoitteena on mahdollistaa seurakuntien keskittyminen perustehtävään. Uudistus mahdollistaa myös virkatodistusten ja sukuselvitysten saamisen yhdestä paikasta sen sijaan, että ne pyydetään jokaisesta aiemman asuinpaikan seurakunnasta erikseen.

Kirkonkirjojenpidolla tarkoitetaan kirkon yhteiseen jäsentietojärjestelmään liittyviä, jäsenistöön kohdistuvia kirjaamistehtäviä sekä väestötietolain seurakunnille velvoittamia tai sallimia viranomaistehtäviä. Näitä tehtäviä ovat kirkollisiin toimituksiin ja lapsen nimeen liittyvät rekisteröinnit, avioliiton esteiden tutkiminen, kirkkoon liittymisen ja kirkosta eroamisen kirjaaminen, jäsentietojen tarkastaminen ja korjaaminen, todistusten antaminen kirkonkirjoista sekä kirkonkirjojenpidon arkistointitehtävät.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisteriin kuuluvat nykyisellään Iisalmen, Lapinlahden, Nilakan, Rautavaaran, Sonkajärven, Varpaisjärven ja Vieremän seurakunnat. Kiuruveden seurakunta liittyy mukaan 1.7.2022.

Tarvittavat verkkopalvelut ja yhteystiedot löytyvät täältä

Lisätietoja:
Ylä-Savon seurakuntayhtymä, hallintojohtaja Katariina Bergbacka, katariina.bergbacka@evl.fi, 044 733 5211

Mon Jun 27 14:13:00 EEST 2022