Uudet luottamushenkilöt toivovat hyvää yhteishenkeä ja ovat huolissaan taloudesta sekä kirkon jäsenyydestä

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto listasi 13.1.2015 ensimmäisen kokouksensa päätteeksi toiveita, huolenaiheita ja kysymyksiä tulevalle nelivuotiskaudelle. Eniten toivottiin hyvää yhteishenkeä ja sujuvaa yhteistyötä. Kirkon perustehtävää ja eri ihmisryhmien tasavertaista huomioimista haluttiin painottaa. Huolta herättivät erityisesti kirkon jäsenmäärän ja talouden suunta, nuorten osallistuminen toimintaan sekä lapsiperheiden ja työttömien avun tarve.
Tiimityöskentelyssä esille nousseet asiat:

TOIVOMUKSET
•Että kirkon perustehtävä, hengellisen sanoman levittäminen, ei unohtuisi.
•Että löydetään yhteisen tekemisen meininki – työskentely ja päätöksenteko seurakuntamme ja seurakuntalaisten parhaaksi.
•Keskusteluyhteyttä, yhteishenkeä, yhteistä näkemystä ja rakentavaa yhteistyötä luottamushenkilöiden kesken.
•Yhteinen realistinen näkemys tulevaisuudesta ja tehtävistä.
•Moniäänisyys – jokainen voi tuoda näkemyksensä yhteiseen pöytään.
•Pysytään tehdyissä päätöksissä.
•Asiat riitelee, ei ihmiset.
•Väki pysyy kirkossa.
•Että raha ei ratkaise kaikkea.

HUOLENAIHEET
•Nuorten lapsiperheiden pahoinvointi ja avun riittämättömyys, työttömyys.
•Lapset, nuoret, ikäihmiset, eri tavalla lahjakkaat.
•Tasavertaisuus.
•Kirkon yhteyden säilyminen, esim. kirkosta eroamiset ja kirkon kahtia jakautuminen.
•Jäsenistö, jäsenmäärän kehitys.
•Miten talous saadaan pidettyä tasapainossa toimintaa ja kehittämistyötä varten?

KYSYMYKSET
•Miten saadaan nuoret mukaan seurakunnan toimintaan?
•Mahdolliset uudet seurakunnan jäsenet? Miten luottamushenkilöt saavat seurakuntaan uusia jäseniä?
•Miten kaikista jäsenseurakunnista saataisiin hyvät puolet esille – yhteiseen toimintaan.
•Miten saadaan seurakuntayhtymä toimimaan yhtenäisesti?
•Onko näkyvyys SOMEssa tuonut kirkolle lisäarvoa?
•Millä keinoin taloudellinen tilanne saadaan pidettyä hallinnassa?
•Milloin työvoiman yhteiskäyttö seurakuntayhtymässämme on mahdollista?

Lisätietoja,

Ylä-Savon seurakuntayhtymä
hallintojohtaja
Katariina Bergbacka