Tule keskustelemaan Varpaisjärven seurakuntatalon tulevaisuudesta

Varpaisjärven seurakuntalaisia halutaan kuulla ennen kuin seurakuntaneuvosto antaa lausuntonsa seurakuntatalosta luopumiseen liittyen yhteiselle kirkkoneuvostolle.

Varpaisjärven seurakuntatalo ulkoa päin.

Varpaisjärven seurakuntatalon tulevaisuudesta on mahdollista keskustella ke 2.6. kello 18.00 alkaen Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkossa. Tilaisuudessa ovat mukana Varpaisjärven seurakunnan kirkkoherra Timo Vainikainen, Ylä-Savon seurakuntayhtymän kiinteistöpäällikkö Jarno Rönkkö sekä Varpaisjärven seurakunnan seurakuntaneuvoston jäseniä.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti 19.1.2021 pyytää lausunnon seurakuntatalosta luopumisesta Varpaisjärven seurakuntaneuvostolta. Samalla yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi periaateratkaisun Varpaisjärven seurakuntatalon tilaratkaisujen osalta ja päätti että seurakuntatalosta luopumista aletaan valmistella, kun toiminnot on saatu siirrettyä korvaaviin tiloihin. Toiminnot siirtyivät keväällä korvaaviin tiloihin.

Seurakuntayhtymässä on valmisteilla myös uusi kiinteistöstrategia vuoteen 2030, jonka luonnos on lähetetty seurakuntiin lausuntokierrokselle 24.4.2021. Kiinteistöstrategia luonnoksessa kiinteistöt on jaettu kolmeen ryhmään; pidettäviin, kehitettäviin ja mahdollisesti realisoitaviin. Varpaisjärven seurakuntatalosta oltaisiin luonnoksen mukaan edelleen luopumassa.

Ennen kuin seurakuntaneuvosto antaa lausuntonsa yhteiselle kirkkoneuvostolle, seurakuntalaisia kuullaan keskustelutilaisuudessa. Varpaisjärven seurakuntatalosta lopullisen päätöksen tekee aikanaan seurakuntayhtymän seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto.

Seurakuntatalo on nykyisin hyvin vähällä käytöllä sisäilmaongelmien vuoksi

Varpaisjärven seurakuntataloa on tutkittu ja korjattu useaan otteeseen sisäilmaongelmien vuoksi vuosina 2017-2020. Viimeisimmässä tarkastusmittauksessa ei ole havaittu viitteitä mahdollisista rakenteellisista vaurioista, ilmanvaihtojärjestelmässä olevista puutteista tai muistakaan sisäilmaan vaikuttavista tekijöistä. Edelleen kuitenkin valtaosa Varpaisjärven seurakunnan työntekijöistä oireilee ja kokee sisäilman heikentyneen eikä kykene työskentelemään seurakuntatalolla.

Maaliskuussa seurakunnan työntekijät ja toimistot ovat siirtyneet Varpaisjärven keskustassa sijaitseviin korvaaviin tiloihin Kauppatie 25:een Seurakuntapysäkille, jossa myös erilaiset kerhot kokoontuvat. Kirkkoherran ja kanttorin työtilat ovat Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkossa. Seurakuntatalo on edelleen vuokrattavissa muistotilaisuuksiin, juhliin ja kokoontumisiin.

Varpaisjärven seurakuntatalon bruttoala on 878 m2 ja siitä on ollut normaalitilanteessa säännöllisessä käytössä alle puolet. Tilavarausjärjestelmän mukaan käyttöaste säännöllisesti käytössä olevissa tiloissa kuten seurakuntasalissa on n. 6 % ja lasten päiväkerhotilassa n. 7 %. Kiinteistön vuosittaiset pakolliset ylläpitokulut (lämmitys, sähkö, puhtaanapito, kiinteistövero, vakuutus- ja kiinteistönhoito) ovat noin 40 000–45 000 euroa. Lisäksi rakennuksen korjauksiin ja vuosikunnossapitoon joudutaan säännöllisesti varautumaan.

Lisätietoja: Varpaisjärven seurakunta, kirkkoherra Timo Vainikainen, 050 331 1441, timo.vainikainen@evl.fiYlä-Savon seurakuntayhtymä, kiinteistöpäällikkö Jarno Rönkkö, 044 733 5240, jarno.ronkko@evl.fi.

2021-05-21 11:31:33.0