Sonkajärven ja Lapinlahden seurakuntavaalien tulosta korjattiin

Seurakuntavaalien alustavat tulokset on julkaistu, mutta vaalilautakuntien on mahdollista tehdä niihin korjauksia viimeistään 12.11. Lapinlahden ja Sonkajärven seurakunnat ovat oikaisseet tuloksiaan. Molemmissa oikaisu vaikutti valittuihin luottamushenkilöihin.
Lapinlahden seurakunnan vaalitulokset muuttuivat yhteisen kirkkovaltuuston vaalissa yhden ehdokkaan osalta. Sekalainen seurakunta -ehdokaslistalta valituksi tuli Eero Lehtolan sijaan Esko Sorjonen. Kummallakin oli sama äänimäärä (36), joten ehdokkaiden järjestys oli ratkaistava arpomalla. Vaali-iltana arvonta jäi kuitenkin tekemättä vaalin valtakunnallisessa laskentapalvelussa olleen järjestelmävirheen vuoksi. Järjestelmä jätti ilmoittamatta arvonnan tarpeellisuudesta ja asetti saman verran ääniä saaneet ehdokkaat ehdokasnumeron mukaiseen järjestykseen. Vaalilautakunta kokoontui ke 12.11. suorittamaan arvonnan ja vahvistamaan vaalin korjatun tuloksen, jonka mukaan Lapinlahden edustajat Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkovaltuustossa ovat: Jorma Sonninen (124 ääntä), Tuomo Lahtinen (89), Raimo Haverinen (70), Mikko Kinnunen (68), Anneli Valta-Lisitsin (52, uusi jäsen), Pia Kyyrö-Harju (43, uusi) ja Esko Sorjonen (36, uusi).

Sonkajärven seurakunnassa seurakuntaneuvoston valittavaa jäsenten määrää on selvitetty. Vaalikuulutuksessa virheellisesti ilmoitettiin marraskuussa, että jäseniä valitaan 12, vaikka kirkkojärjestyksen mukaan alle 4 000 jäsenen seurakunnissa seurakuntaneuvoston jäsenten lukumäärä on 10. Virhe on aiheutunut siitä, että Sonkajärven jäsenmäärä on laskenut edellisistä vaaleista alle 4 000:n ja lukumäärää ei tarkistettu. Sonkajärven vaalilautakunta kokoontui tänään 12.11. ja vahvisti, että vaaleissa valittiin Sonkajärven seurakuntaneuvostoon 10 jäsentä ja vaalin tulosta tarkistetaan tältä osin. Asiaa koskevia luottamushenkilöitä on informoitu asiasta.

Sonkajärven seurakunnan seurakuntaneuvostoon valittiin vaaleissa seuraavat 10 henkilöä: Mikko Mustonen (52 ääntä), Aila Siilin-Huttunen (51), Hannele Karjalainen (48), Kirsti Tervo (47), Jukka Kellokumpu (46), Eino Luukkonen, Esa Tauriainen (38), Eila Kurtelius (27), Riitta Savolainen (27) ja Veikko Heide (26)

Lisätietoja Lapinlahden seurakunnan vaaleista antaa kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 5021 439,lauri.jantti@evl.fi

Lisätietoja Sonkajärven seurakunnan vaaleista antaa kirkkoherra Markku Suokonautio, 0440-711235, markku.suokonautio@evl.fi

(julkaistu 12.11.2014)