Pyhäinpäivän tapahtumat seurakunnissamme

Lauantaina 1. marraskuuta vietettävä pyhäinpäivä on Suomessa hiljainen ja harras päivä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheisten haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Tältä sivulta löydät kootusti seurakuntiemme pyhäinpäivän iltakirkot, messut ja hartaudet. Pyhäinpäivä on kristillinen pyhimysten, marttyyrien ja vainajien muistopäivä, johon perinteisesti kuuluu muisteleminen ja edesmenneiden rakkaiden muistaminen.

Viidenneksi suosituin kirkkovuoden päivä

Pyhäinpäivään kuuluu keskeisesti kynttilöiden vieminen ja sytyttäminen läheisten haudoille. Haudoilla käynti yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Kirkoissa pyhäinpäivä on viidenneksi suosituin kirkkovuoden pyhistä jouluaaton, ensimmäisen adventtisunnuntain, ensimmäisen joulupäivän ja kiirastorstain jälkeen. Pyhäinpäivä, vanhemmalta nimeltään pyhäinmiestenpäivä, on alkujaan muodostunut kahdesta juhlasta: kaikkien pyhien päivästä ja uskovien vainajien muistopäivästä. Alun perin ne olivat erillisiä juhlia. Pyhäinpäivän nimessä on sana ”pyhä”. Se merkitsee Jumalalle erotettua. Nykyään pyhäinpäivä sekoittuu usein amerikkalaiseen Halloween juhlaan, joka tarkoittaa taas kuolleiden juhlaa. Vaikka molempien juhlapyhien sävyssä on kuolema, niin alkuperä on aivan eri.

Lähteet: Wikipedia, www.evl.fi, Kirkkovuosi tutuksi: Risto Kormilainen

Iisalmen seurakunta

• To 30.10. klo 9.30 pyhäinpäivän lastenkirkko Kangaslammin kappelissa (Kangaslammintie 38).
  • La 1.11. klo 11.30-17.00 Surunpäivä Lippuniemen seurakuntakodilla (Kiviahonkatu 18). Päivässä puhutaan surusta yhdessä ja saadaan voimia arkeen ja jaksamiseen. Lisätietoja Merja Leinonen, 044 7335 222.
  • La 1.11. klo 10.00 pyhäinpäivän messu Pyhän Ristin kirkossa.
  • La 1.11. klo 18.00 pyhäinpäivän iltakirkko Kustaa Aadolfin kirkossa. Luetaan vuoden aikana kaikki vanhalle hautausmaalle haudattujen nimet ja muualle haudattujen seurakunnan jäsenten nimet.
  • La 1.11. klo 18.00 pyhäinpäivän iltakirkko Kangaslammin kappelissa (Kangaslammintie 38). Iltakirkossa luetaan kaikki Kangaslammin hautausmaalle kuluneen vuoden ajalla haudattujen nimet.

Lapinlahden seurakunta

• Pe 31.10. klo 19 pyhäinpäivän iltamessu ja vainajien muistaminen Alapitkän kirkossa.
  • La 1.11. klo 19 (huom.aika!) pyhäinpäivän sanajumalanpalvelus ja vainajien muistaminen kirkossa.

Sonkajärven seurakunta

• La 1.11. klo 18.00 Pyhäinpäivän iltakirkko ja muistokynttilöiden sytytys Sukevan kirkossa
  • La 1.11. klo 19.00 Pyhäinpäivän iltakirkko ja muistokynttilöiden sytytys Sonkajärven kirkossa.

Pielaveden seurakunta

• La 1.11. klo 10.00 pyhäinpäivän messu Laukkalan kirkossa. Jumalanpalveluksessa luetaan viime pyhäinpäivän jälkeen haudattujen Pielaveden seurakunnan jäsenten nimet. Linja-autokuljetus linja-autoasemalta klo 9 ja pääkirkon parkkipaikalta klo 9.15.

Varpaisjärven seurakunta

• La 1.11. klo 10.00 pyhäinpäivän messu Varpaisjärven kirkossa.

• La 1.11. klo 19.00 pyhäinpäivän iltakirkko Varpaisjärven kirkossa, jossa luetaan vuoden aikana Varpaisjärvellä hautaan siunattujen nimet ja sytytetään muistokynttilät.

(28.10.2014)

Wed Dec 31 12:24:51 EET 2014