Näin lajittelet kynttiläjätteen

Samalla kun pyhäinpäivän kynttilöitä sytytetään, niin voidaan huomioida myös ympäristöämme. Syntyvän kynttiläjätteen määrä on valtaisa, mutta lajittelulla saadaan hyvä kiertoon.
Kynttilä on helppo kierrättää. Polkaise vain kynttilän hatun juureen ja lajittele kansi- ja muoviosa eri astioihin. Metallihattu kuuluu metallijätteisiin ja muoviosa kaatopaikkajätteeseen.

Hautausmailla on selkeät opasteet jätelajitteluun. Esimerkiksi havujen ja kanervien ruukkujäte lajitellaan kaatopaikkajätteisiin. Hautakynttilän metallihattu irrotetaan ja lajitellaan metallijätteisiin, kun taas muoviosa kuuluu kaatopaikkajätteeseen. Kynttiläjätteen jakaminen kahteen eri jäteastiaan ei ole suuri vaiva, koska metallihattu irtoaa kätevästi polkaisemalla hatun juureen.Kysymys onkin enemmän ihmisten jätetietoisuudesta.

Yksikin muovijäte metalliastiassa pilaa koko astian lajittelun ja se päätyy kaatopaikalle. Pidetään siis yhdessä huoli luomakunnastamme ja lajitellaan jätteen! Ympäristön kannalta on hyvä suosia metallikynttilälyhtyjä, koska jätemäärä on pienempi. Monivuotisen lyhdyn sisälle voi sijoittaa ns. kilokynttilää, josta ei jää palamisen jälkeen jätettä.

Lisätietoja Iisalmen seurakunta, seurakuntapuutarhuri Matti Hänninen p. 0440 427 370

(julkaistu 27.10.2014)

Wed Dec 31 12:23:36 EET 2014