Nyt äänestämään!

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkaa tänään maanantaina 27. lokakuuta ja kestää perjantaihin 31.10. saakka. Äänestää saa kaikissa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntatoimistoissa joka päivä kello 9.00–18.00 sekä muissa mahdollisissa ennakkoäänestyspaikoissa määrättyinä aikoina. Varsinainen vaalipäivä on isänpäivänä 9. marraskuuta.
Ennakkoon voi äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa ilmoittautumalla vaalitoimitsijalle ja esittämällä kuvallisen henkilötodistuksensa tai muun riittävän selvityksen henkilöllisyydestään. Äänioikeutettu on varsinaiseen vaalipäivään mennessä 16 vuotta täyttänyt seurakunnan jäsen. Seurakuntavaalit ovat toistaiseksi ainoa valtakunnallinen vaali, jossa äänioikeus on näin nuorilla. Äänestää voi sen seurakunnan ehdokaslistojen ehdokasta missä seurakunnassa on jäsenenä. Ehdokkaisiin on mahdollisuus tutustua äänestyksen yhteydessä. Muun seurakunnan ennakkoäänestyspaikassa äänestettäessä äänestäjän on omatoimisesti otettava selvää oman seurakuntansa ehdokkaista. Varsinaisena vaalipäivänä 9.11. voit äänestää ainoastaan oman seurakunnan nimeämässä äänestyspaikassa.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien ennakkoäänestyspaikat ja ajankohdat sekä varsinaisen vaalipäivän paikat ja ajat löytyvät osoitteestawww.ylasavonseurakunnat.fi/vaalit. Useissa seurakunnissa paikat julkistetaan lähiviikkoina myös paikallislehdissä. Verkosta löytyvät myös kaikki seurakuntiemme ehdokkaat.

Tavoitteena vilkkaampi äänestys

Valtakunnallisesti Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tavoitteena on nostaa äänestysprosenttia edellisistä vaaleista, jolloin äänestämässä kävi 17 prosenttia äänioikeutetuista kirkon jäsenistä. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien äänestysprosentit neljä vuotta sitten on kerrottu ao. taulukossa, josta nuorten osuus on kerrottu erikseen.

Paikkakunta Koko äänestys-% nuorten %-osuus
Iisalmi 15,5 12,3
Lapinlahti 19,7  22,4
Sonkajärvi 19,9  11,4