Hyvää Päivää 2014 nuorten tapahtuma Lapinlahdella

Nuorisotyö seurakunnissa vankoissa käsissä.

Onnistumisen kiljahduksia, iloisia ääniä erilaisissa pajoissa ja sama äänekäs ryhmä hiljentyy messuun rukoilemaan toisten nuorten ja eri puolilla maailmaa olevien ihmisten puolesta. Koskettavaa. Kuopion hiippakunnan nuorisotapahtuma sai liikkeelle Lapinlahdelle lähes 700 nuorta ja heidän ohjaajaansa. Kahden vuoden välein toteutettava tapahtuma on osoittanut tarpeellisuutensa nuorten kokoamiseksi yhteen koko hiippakunnan alueelta.

Tapahtuma kokosi seurakuntien isostoiminnassa olevia, kerhonjohtajia tai muuten toiminnasta kiinnostuneita. Hyvää Päivää – tapahtumaan osallistui nuoria hiippakunnan 28 seurakunnasta. Päivässä on lähes 30 erilaista harrastepistettä, joihin nuori sai mennä oman mieltymyksensä mukaan.

Nuorilla on vankka tekemisen halu seurakunnissa. Osaamista saa laittaa likoon sanoo hartauden tapahtuman avajaisissa pitänyt lapinlahtelainen Hanna Saarela. Hän puhui nuorten vaikuttamisesta ja tehtävästä seurakunnassa.

– Ei tarvitse olla profeetta tai enkeli, jotta voisi välittää viestiä ja toimia sanansaattajana. Jokainen meistä voi toimia arjessa sanansaattajana ja viestin välittäjänä Jumalasta, Hanna Saarela sanoo rohkeasti.

Avajaisten juontajatehtävät varsin vauhdikkaasti hoitanut lapinlahtelainen Emma Hartikainen opiskelee Kuopion musiikkilukiossa. Hänelle seurakunta on läheinen paikka, jossa saa olla oma itsensä ja jakaa asioitaan luottamuksellisesti kavereiden kanssa.

– Seurakunta järjestää retkiä, leirejä ja koulutusta sekä porukkaa on kivaa. On siis tekemistä ja vastuuta jaetaan. Kannattaa tulla mukaan, hihkaisee Emma pajamelskeen keskellä.

Lapinlahden tapahtuman järjestelyistä vastasivat Iisalmen rovastikunta, Lapinlahden seurakunta ja Kuopion hiippakunta.

LISÄTIETOJA

Tapahtumajohtaja Kari Surma-aho 044-7335220, hiippakuntasihteeri Juha Antikainen 044 7050609

Teksti Hannu Keränen 044 – 7408123

(julkaistu 6.10.2014)