Enkelit ja valo

Sunnuntaina 5.10. vietetään Mikkelinpäivää. Sitä on perinteisesti vietetty enkelien ja lasten sunnuntaina. Tänä vuonna Mikkelinpäivän teema on valo.
”Jeesus sanoo: Minä olen maailman valo. Hän, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä vaan hänellä on elämän valo.” Valo teemana viittaa Jeesukseen maailman valona, enkeleiden valoon ja lämpöön, mutta myös valoon, jota lapset luovat ympärilleen.

Jeesuksen mielestä hänen seuraajiensa keskeinen tunnusmerkki on, että he kykenevät säilyttämään itsessään lapsen kaltaisuuden. On vaikea kuvitella, että tämä säilyttäminen voisi tapahtua erillään oikeista lapsista.

Enkelit haastavat mielikuvitustamme

Raamatussa puhutaan enkeleistä mm. Jumalan viestinviejinä. Harva meistä on niitä kuitenkaan nähnyt. Moni on kuitenkin todennut, että lähimmäisen hyvät teot, armahtavaisuus jne. ovat olleet kuin enkelin kosketus tai enkelin vierailu.

Mikkelinpäivän jumalanpalvelukset saavat meitä pohtimaan omaa paikkaansa maailmankaikkeudessa sekä suhdettaan Jumalaan ja toisiin ihmisiin. Messu laittaa arvioimaan oman elämän rajoja sekä pohtimaan oikeaa ja väärää. Tervetuloa Mikkelinpäivän kirkkoon!

Su 5.10. Mikkelinpäivän tapahtumia Ylä-Savossa:

• Mikkelinpäivän perhekirkko Pyhän Ristin kirkossa Iisalmessa klo 10. Kirkon jälkeen lounas seurakuntatalolla.
  • Piispanmessu ja Varpaisjärven kirkon 110-vuotisjuhla, saarnaa piispa Jari Jolkkonen. Messun jälkeen piispantarkastuksen päätöskatsaus kirkossa, lähetyslounas ja kotikirkkonäyttely seurakuntatalolla. Lounaasta vapaaehtoinen maksu lähetyksen hyväksi, näyttelyyn vapaa pääsy!
  • Mikkelinpäivän Perhejumalanpalvelus Pielaveden seurakuntasalissa klo 10. Aiheena enkelit ja valo. Lapsia pyydetään tuomaan mukanaan taskulamppu. Laulamassa lapsikuoro. Erityisesti kaikki lapset ja vanhemmat tervetuloa. Kahvi- ja mehutarjoilu.
  • Mikkelinpäivän kirkko Sonkajärven kirkossa. Eläkeläisten kanssa yhteinen.
  • Mikkelinpäivän perhemessu on Lapinlahden kirkossa klo 11. Lapset laulavat. Mukana seurakunnan lapsi- ja nuorisokuoro. Kirkossa on kerholaisten tekemiä enkeleitä esillä. Luvassa draamaa arjen enkeleistä. Ennen jumalanpalvelusta on srk-salissa kirkkokahvit ja mehut alkaen klo 10.

2014-12-31 12:10:04.0