Uusia ehdokkaita koossa hieno joukko

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyi tämän viikon maanantaina. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnista Iisalmen ehdokasasettelu oli edellistä vaalivuotta vilkkaampaan, mutta muissa seurakunnissa ehdolle asettuneiden määrät joko laskivat tai pysyivät ennallaan. Uusia ehdokkaita on kuitenkin mukana hienosti kaikissa seurakunnissamme.
Iisalmen seurakunnassa ehdolle asettui noin 10 prosenttia enemmän kuin vuoden 2010 seurakuntavaaleissa. Uusia oli mukana runsaasti. Pielavedellä hakijoiden määrä oli melkein sama kuin edellisissä vaaleissa, kaksi enemmän. Uusia ehdokkaita on kuitenkin mukana peräti 15.

Lapinlahdella ehdokkaiden määrä laski edellisistä vaaleista. Nyt seurakuntaneuvostoon ehdolle asettui 19 henkilöä, kun vuonna 2010 määrä oli 31. Yhteiseen kirkkovaltuustoon pyrkii 15 ja aikaisemmin puolet enemmän. Ehdolla olevista puolet ovat kuitenkin uusia.

Varpaisjärvellä ehdokkaita oli hieman aikaisempaa vaalivuotta vähemmän, mutta ehdokkaissa on todella paljon uusia kasvoja mukana. Sonkajärvellä ehdolle asettuvien määrä oli melkein sama kuin viime vaaleissa, mutta täällä uusia ehdokkaita oli mukana heikommin.

Nuorten, eli 25 vuotta tai alle, osuus jäi kaikissa seurakunnissamme harmittavan alhaalle: vain kolme uskaltautui ehdolle, jotka kaikki ovat Iisalmesta.

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys järjestetään 27.–31.10. Seurakuntiemme ehdokkaat sekä ennakkoäänestyspaikat ja aukioloajat löytyvät verkostawww.ylasavonseurakunnat.fi/vaalit. Varsinainen vaalipäivä on 9.11.2014.

(julkaistu 18.9.2014)

2014-12-31 12:07:51.0