Luotettava ja helposti lähestyttävä kirkkoherra

Sonkajärven kirkkoherra Helena Nykäsen virkaanasettamismessu järjestettiin sunnuntaina 31. tammikuuta Sonkajärven kirkossa. Piispa Jari Jolkkonen kuvasi uutta kirkkoherraa luotettavaksi ja helposti lähestyttäväksi.
Nykänen_siunaus_verkko_L.jpg

Sonkajärven kirkkoon saapui sunnuntaina runsas joukko seurakuntalaisia katsomaan, kun seurakunnan uusi kirkkoherra Helena Nykänen siunattiin ja asetettiin virkaansa. Messun johti piispa Jari Jolkkonen ja avustajina toimivat lääninrovasti ja Pielaveden kirkkoherra Arto Penttinen, asessori ja Varpaisjärven kirkkoherra Olli Kortelainen, Sonkajärven seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Eino Luukkonen, seurakuntaneuvoston jäsen Mikko Mustonen sekä lastenohjaaja Katja Ollikainen. Paikalla oli myös Isä Olavi Matsi Iisalmen ortodoksisesta seurakunnasta.

Messun jälkeen järjestettiin Nykäsen tulojuhla Sonkajärven seurakuntatalolla. Piispa kuvasi Nykästä mm. luotettavaksi, rauhalliseksi ja helposti lähestyttäväksi kirkkoherraksi. Jolkkonen sanoi puheessaan, että toimivan seurakunnan muodostumiseen tarvitaan kaikkien työpanosta, tukea ja seurakuntalaiset ovat osa tätä kokonaisuutta. Helena Nykänen on seurakunnan kymmenes kirkkoherra ja ensimmäinen nainen virassa.

Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli päätti helmikuussa 2015, Sonkajärven seurakuntaneuvoston pyynnöstä, että seurakunnan kirkkoherra valitaan välillisellä vaalilla, jonka toimittaa Sonkajärven seurakunnan seurakuntaneuvosto. Virkaan haki kaksi henkilöä, ja pastori Helena Nykänen valittiin seurakuntaneuvoston suljetussa lippuvaalissa.

Anna Helena Nykänen on syntynyt vuonna 1953 ja kirjoittanut ylioppilaaksi Kuopion aikuislukiosta 2002. Hän on suorittanut teologian maisterin tutkinnon vuonna 2009 Joensuun yliopistossa, ja vihitty papiksi Kuopiossa 30.5.2010. Nykänen on suorittanut pastoraalitutkinnon Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulissa vuonna 2013, ja seurakuntatyön johtamisen tutkinnon Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulissa vuonna 2014.

Lisätietoja, Sonkajärven kirkkoherra Helena Nykänen, 044 0711 235, helena.nykanen@evl.fi

Mon Feb 01 09:00:01 EET 2016