Lapsia kastetaan myös poikkeusolojen aikana ♥

Tästä saat tietoa kastetilaisuuden järjestämisestä poikkeusoloista. Kaikista tilanteissa luonnollisesti neuvotellaan järjestelyistä vanhempien kanssa.

kadestakiinni.jpg

(Uutinen päivitetty 14.5.2020)

”Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen” Psalmi 139

Kastetilaisuuden järjestämisen ohjeet toukokuun loppuun saakka

1. Ensimmäisin ja suositeltavin tapa on järjestetään kaste kirkossa tai seurakuntatalolla lähimpien perheenjäsenten kesken.

2. Toiseksi suositeltavin tapa on sopia seurakunnan kanssa kasteen järjestämisestä hieman myöhemmin.

3. Kolmantena vaihtoehtona on kasteen toimittaminen kotona vanhempien ja kummien läsnä ollessa.

Poikkeusolot jatkuvat 13.5.saakka Poikkeusolojen aikana kastetilaisuuteen ei voi osallistua yli kymmentä henkeä. Kastetilaisuudessa tulee huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja turvallisesta etäisyydestä toisiin. Flunssaoireisena ei kastetilaisuuteen voi osallistua. Kastetoimituksen voi videoida ja välittää vaikkapa suorana nettistreeminä niille läheisille, jotka eivät voi nyt tilaisuuteen muuten osallistua.

Kastetilaisuuden järjestämisen ohjeet 1.6.2020 alkaen

Ensimmäisin ja suositeltavin tapa on järjestetään kaste kirkossa tai seurakuntatalolla, joissa on helpompi huolehtia mm. turvaväleistä. Tilojen käyttö on kasteen yhteydessä maksutonta.

Kasteen toimittamista kodeissa ei suositella edelleenkään. Kasteen toimittavan papin kanssa voi keskustella mahdollisuudesta järjestää kastetoimitus muualla kuin kirkossa tai seurakuntatalolla.

Kasteita voidaan toimittaa myös sunnuntaisen jumalanpalveluksen yhteydessä. Lapsi kastetaan näin seurakunnan läsnäollessa.

Poikkeusolot jatkuvat edelleen

Sovi tilaisuuden järjestämisestä:

Ota yhteys Ylä-Savon palvelutoimisto ja aluekeskusrekisteriin. Sen jälkeen voit keskustella kastetoimituksen tekevän papin kanssa tarkemmin tilaisuudesta.

044 7335 202Linkki avautuu uudessa välilehdessä ylasavon.virkatodistukset@evl.fi

Häät, kaste ja tilavaraukset. Papin, kanttorin ja seurakunnan tilan varaus, lisätietoja ja käytännön järjestelyt häihin ja kasteeseen liittyen.

2020-04-16 10:22:00.0