Pähee-pakohuonepelin käsikirjoittaja ja ohjelmistontekijä on nyt valittu

Torstaina 20.02.2020 allekirjoitettiin virtuaalisen Pähee-pakohuonepelin sopimukset käsikirjoituksesta ja ohjelmiston tekemisestä.

Pähee 2020_0221.jpg

Tiedote 21.2.2020

Allekirjoitustilaisuudessa seurakuntayhtymän puolelta on Katariina Bergbacka, Emmi Kärnä Mysteri Experience Oy:n osalta ja Iiro Naamanka 3D Talon puolelta.

Pelin käsikirjoittajaksi on valittu Mysteri Experience Oy/ Emmi Kärnä. Emmi Kärnällä on fyysisten pakohuonepelien pelisuunnittelusta, käsikirjoittamisesta, tuottamisesta ja ohjaamisesta kokemusta jo useamman kymmenen pelin verran. Virtuaalisista pakohuonepeleistä Emmillä ei suoraa kokemusta ole, mutta toteuttaja opiskelee parhaillaan pääkaupunkiseudulla Aalto Yliopiston Game design & production maisteri-linjalla digitaalisten pelien suunnittelua. Vuoden 2019 loppuun mennessä hän on ollut mukana digitaalisissa peliprojekteissa.

Pelin tietotekniseksi toteuttajaksi on valittu 3D Talo. 3D Talo on 30 ammattilaista työllistävä yritys Kuopiosta. 3D Talon puolesta projektia johtaa Sampsa Kuha. 3D Talo on teknologinen edelläkävijä ja kotimainen kumppani virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden sekä 3D-skannauksen saralla. 3D Talon kaikki tuotanto tehdään Suomessa. Monialaisuus on yksi tärkeimpiä 3D Talon kilpailuetuista. Taustalla on VR-peliyritys, ohjelmistokehitysyritys, muotoilutoimisto ja insinööritoimisto.

Käsikirjoitus tarjouksia tuli 3 kpl ja koodaustarjouksia 13 kpl.

Pähee-hankeessa on myös nuoria mukana ideoimassa peliä ja tehtäviä. Nuorilta on kysytty pelinviite ympäristöä, juonta ja yleisilmettä. Osittain voidaan puhua jopa nuorilta nuorille tuotteesta. Keskiviikkoiltana 19.2. Emmillä ja nuorilla oli yhteinen suunnittelupalaveri Kellarilla.

Emmillä on noin 3 kk aikaa kirjoittaa käsikirjoitus, jonka jälkeen 3D Talon asiantuntijat aloittavat työn. Projektipäällikkö Kari Surma-aho seuraa projektin etenemistä. Alustavasti yhteistyöpalaverejä on suunniteltu 2 viikon välein. Valmiin virtuuaalisetsi pelattavan Pähee-pelin pitäisi olla valmiina 20.12.2020. Pelin virallinen julkaisutilaisuus on Kirkon kasvatuksen päivillä tammikuussa 2021 Vierumäellä.

Pähee-peliä pelataan ”VR-lasit” (virtuaalilasit) päässä fyysisesti samassa tilassa. Peliä ei ole tarkoitus pelata verkon yli tai yksinään. Monipelattava VR-peli on teknisesti haastava tehdä.

Päheen tarkoituksena on tukea perusopetuksen ja toisen asteen oppilaitosten päihdekasvatusta.

Pähee hankeen tavoitteena on kehittää uudenlainen osallistava, nuorten päätöksentekokykyä vahvistava päihde- ja asennekasvatusväline hyödyntäen pelillisyyttä, virtuaalitekniikkaa sekä perinteisiä kasvatuksellisia keinoja.

Päihdekasvatusvälineen avulla pyritään vähentämään nuorten päihteiden käyttöä ja tätä kautta ennaltaehkäisemään niiden liikakäytöstä johtuvaa syrjäytymistä.

Hanke työllistää yhdentyöntekijän. Päheen-työpiste on Iisalmessa seurakuntatalolla.

Lisätietoja: PÄHEE–hankkeen projektipäällikkö Kari Surma-aho, kari.surma-aho@evl.fi,  0447335220.

Fri Feb 21 14:15:00 EET 2020