Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalien tulokset 2020 Kuopion hiippakunnassa

Vaalit käytiin 11.2. Tulokset ovat alustavia ja vahvistamattomia. Vaalilautakunnat vahvistavat vaalien tulokset 17.2.2020.

Kirkolliskokousvaalit

Kirkolliskokous on kirkon ylin päätöksentekoelin, joka käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta.

Kirkolliskokoukseen valitaan 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita. Kirkolliskokouksen edustajapaikkojen jakautuminen hiippakuntien kesken perustuu hiippakuntien seurakuntien jäsenmääriin.

Kuopion hiippakunnasta valittavien edustajien kokonaismäärä on yhteensä yhdeksän henkilöä. Pappisedustajia näistä on kolme ja maallikkoedustajia kuusi.

Iisalmen rovastikunnan alueen pappisehdokkaat:

• Iisalmen seurakunnan vs. kirkkoherra Juha Antikainen (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Kuopio
  • Keiteleen seurakunnan kirkkoherra rovasti Oiva Malinen (Kirkon rakentajat), Keitele

Papit valitsevat kirkolliskokouksen pappisedustajat lääninrovastin johtamassa kokouksessa.

Valitut pappisedustajat aakkosjärjestyksessä:
Hurtig Ruut
Mäkinen Aulikki
Kemppainen Aila

Iisalmen rovastikunnan alueen maallikkoehdokkaat:

• Sirkku Muilu (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Iisalmi
  • Marjatta Pulkkinen (Kirkko keskellä arkea), Kiuruvesi
  • Sakari Yrjänä (Kirkko keskellä arkea), Pielavesi

Maallikkojäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja kirkkovaltuuston tai seurakuntayhtymässä seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston maallikkojäsenet.

Valitut maallikkoedustajat aakkosjärjestyksessä:
Kaskiniemi Mikko
Ketonen Matti
Niiranen Pekka
Pulkkinen Marjatta
Vehkaoja Tarja
Välimäki Tarja

Hiippakuntavaltuustovaali

Hiippakuntavaltuustojen jäsenet hoitavat piispan rinnalla hiippakunnan hallintoa. Hiippakuntavaltuuston jäseninä on 14 maallikkoa ja 7 pappia. Hiippakuntavaltuuston kautta seurakunta voi lähettää aloitteen kirkolliskokouksen käsiteltäväksi.

Iisalmen rovastikunnan alueen pappisehdokkaat:

• Iisalmen seurakunnan vs. seurakuntapastori Pirkko Olanterä (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Lapinlahti
  • Vieremän seurakunnan seurakuntapastori Maija Sankari (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Vieremä

Valtuuston pappisjäsenet valitsee hiippakunnan papisto.

Valitut pappisedustajat aakkosjärjestyksessä:
Hurtig Ruut
Knuuttila Elina
Marin Sanna
Oikarinen Esa
Ojala Ville
Pehkonen Niina
Suutari Timo

Iisalmen rovastikunnan alueen maallikkoehdokkaat:

• Ossi Martikainen (Kirkko keskellä arkea), Lapinlahti
  • Sirkku Muilu (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Iisalmi
  • Marjatta Pulkkinen (Kirkko keskellä arkea), Kiuruvesi
  • Sakari Yrjänä (Kirkko keskellä arkea), Pielavesi

Hiippakunnan seurakuntien kirkkovaltuustot tai yhteiset kirkkovaltuustot ja seurakuntaneuvostot valitsevat valtuuston maallikkojäsenet.

Valitut maallikkoedustajat aakkosjärjestyksessä:
Ahonen Helena