Jäseniä valitaan parhaillaan kirkolliskokoukseen ja hiippakuntavaltuustoihin

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokousvaalit ja hiippakuntavaltuustojen vaalit järjestetään tänään 11. helmikuuta 2020. Torstaina tiedotetaan vaalien tuloksesta. Mitkäs vaalit?

Kirkolliskokousvaalit

Kirkolliskokous on kirkon ylin päätöksentekoelin, joka käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta.

Kirkolliskokoukseen valitaan 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita. Kirkolliskokouksen edustajapaikkojen jakautuminen hiippakuntien kesken perustuu hiippakuntien seurakuntien jäsenmääriin.

Kuopion hiippakunnasta valittavien edustajien kokonaismäärä on yhteensä yhdeksän henkilöä. Pappisedustajia näistä on kolme ja maallikkoedustajia kuusi.

Iisalmen rovastikunnan alueen pappisehdokkaat:

• Iisalmen seurakunnan vs. kirkkoherra Juha Antikainen (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Kuopio
  • Keiteleen seurakunnan kirkkoherra rovasti Oiva Malinen (Kirkon rakentajat), Keitele

Papit valitsevat kirkolliskokouksen pappisedustajat lääninrovastin johtamassa kokouksessa.

Iisalmen rovastikunnan alueen maallikkoehdokkaat:

• Sirkku Muilu (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Iisalmi
  • Marjatta Pulkkinen (Kirkko keskellä arkea), Kiuruvesi
  • Sakari Yrjänä (Kirkko keskellä arkea), Pielavesi

Maallikkojäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja kirkkovaltuuston tai seurakuntayhtymässä seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston maallikkojäsenet.

Hiippakuntavaltuustovaali

Hiippakuntavaltuustojen jäsenet hoitavat piispan rinnalla hiippakunnan hallintoa. Hiippakuntavaltuuston jäseninä on 14 maallikkoa ja 7 pappia. Hiippakuntavaltuuston kautta seurakunta voi lähettää aloitteen kirkolliskokouksen käsiteltäväksi.

Iisalmen rovastikunnan alueen pappisehdokkaat:

• Iisalmen seurakunnan vs. seurakuntapastori Pirkko Olanterä (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Lapinlahti
  • Vieremän seurakunnan seurakuntapastori Maija Sankari (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Vieremä

Valtuuston pappisjäsenet valitsee hiippakunnan papisto.

Iisalmen rovastikunnan alueen maallikkoehdokkaat:

• Ossi Martikainen (Kirkko keskellä arkea), Lapinlahti
  • Sirkku Muilu (Yhteisen tulevaisuuden rakentajat), Iisalmi
  • Marjatta Pulkkinen (Kirkko keskellä arkea), Kiuruvesi
  • Sakari Yrjänä (Kirkko keskellä arkea), Pielavesi

Hiippakunnan seurakuntien kirkkovaltuustot tai yhteiset kirkkovaltuustot ja seurakuntaneuvostot valitsevat valtuuston maallikkojäsenet.

Mistä seurata tuloksia?

Kirkon viestintä tiedottaa kirkolliskokousvaalien alustavista tuloksista 12.2. alkaen tiedotteilla, evl.fi/plusLinkki avautuu uudessa välilehdessä- sekä Ehdokasgalleria-verkkosivustoillaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Hiippakuntavaltuustovaalien tuloksista kertoo alueellamme Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli verkkosivujen etusivulla Kuopionhiippakunta.fi. Ylä-Savon seurakuntayhtymä viestii vaaleista tiedotteen ja verkkouutisen muodossa seuraavan kerran torstaina 13.2.

Tue Feb 11 16:46:00 EET 2020