Tuleva sunnuntai on enkelien ja lasten juhlapyhä

Tulevana sunnuntaina 29. syyskuuta vietetään mikkelinpäivää, enkelien ja lasten yhteistä juhlapyhää. Jumalanpalveluksissa huomioidaan erityisesti lapsia ja perheitä, sekä mietitään enkelien tehtäviä.
Vesa Ranta_Kirkon kuvapankki_perhemessu.jpg

Jumalanpalvelukset ja muut mikkelinpäivän tapahtumat

Iisalmessa kokoonnutaan lastenkirkkoon mikkelinpäivän teemalla jo torstaina 26.9. klo 9.30 Pyhän Ristin kirkossa. Perjantaina 27.9. vietetään valtakunnallista vauvapäivää mikkelinpäivän teemoin Vauvakirkkomuskarissa, Perhekeskus Onni ja Ilonassa klo 11 alkaen. Sunnuntaina 29.9. Kustaa Aadolfin kirkko saa pieniä vieraita klo 17 kun mikkelinpäivän Vauvamuskarikirkko alkaa. Kirkon päätteeksi vauvat saavat kastepuuhun ripustetun kastelehden muistoksi.

Lapinlahdella kokoonnutaan sunnuntaina mikkelinpäivän perhemessuun klo 10. Kirkossa voi nähdä lasten tekemiä enkeliaskarteluita ja nauttia seurakunnan lapsikuoron laulannasta. Perhemessun jälkeen on tarjolla nepalilainen lounas, joka sopii kaikenikäisille. Lounaan hinta on aikuisilta 10€ ja yli kuusivuotiailta 5€. Lähetyslounaalle tulee ilmoittautua etukäteen lastenohjaajille tai Ystävän tuvalle.

Pielavedellä vietetään mikkelinpäivää Perheiden messussa klo 14 alkaen. Messussa pohditaan enkeleiden tehtäviä ja lauletaan virsiä yhdessä lapsikuoron kanssa. Messussa on mukana rukouskivet eri väreineen ja merkityksineen. Rukouskivien avulla pienetkin voivat pyytää rukousta itselle tärkeän asian puolesta. Ehtoollispöytään voi tulla perheen kanssa yhdessä. Perheiden messun päätteeksi on kahvitarjoilu ja esipihassa voi napsauttaa kuvan omalla kännykällä enkelinsiipien kanssa.

Sonkajärvellä mikkelinpäivän vietto alkaa perhemessulla klo 10 Sonkajärven kirkossa. Perhemessun jälkeen voi suunnata yhdessä keittolounaalle seurakuntatalolle. Sonkajärvellä ja Sukevalla pientä väkeä tepsuttaa kirkkoon mikkelinpäivän jälkeisellä viikolla ns. arkikirkkoon. Eskarilaiset ja päiväkotien väki on kutsuttu läheisineen Sonkajärven kirkkoon keskiviikkona 2.10 klo 9.30. Sukevan kirkkoon on kutsuttu päiväkotien väkeä läheisineen tiistaina 1.10 klo 9.30.

Varpaisjärvellä kokoonnutaan mikkelinpäivän messuun kirkkoon, joka on saanut nimensä arkkienkeli Mikaelin mukaan ja vihitty mikkelinpäivänä 2.10.1904. Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkossa mikkelinpäivän messu alkaa klo 10.

Miksi mikkelinpäivää vietetään?
Mikkelinpäivä on alun perin arkkienkeli Mikaelin päivä. Mikkelinpäivän keskushahmo on Raamatussa mainittu arkkienkeli Mikael. Hän tuo kirkon juhlakalenteriin muistutuksen siitä, että Jumala on luonut myös näkymättömän maailman. 400-luvulta lähtien päivä on omistettu ylienkeli Mikaelille, jonka kutsumus oli lasten puolustaminen. Myöhemmin mikkelinpäivästä on tullut kaikkien enkelien päivä, jolloin tutkistellaan heidän merkitystään ja tehtäviään. Suomen evankelis-luterilainen kirkko viettää mikkelinpäivää Mikon päivänä, 29.9., tai jos se on arkipäivä, sitä seuraavana sunnuntaina.

Artikkelin kuva: Vesa Ranta/Kirkon kuvapankki

Wed Sep 25 15:11:00 EEST 2019