Laskiainen kutsuu paastoon

Moni nykysuomalainen ei ehkä yhdistä laskiaista paastoon, vaan mieleen tulee enemmän laskiaispulla ja mäenlasku. Laskiaisesta alkaa kuitenkin seitsemän viikon paastonaika.

Uutinen_ylä savon seurakuntayhtymä_paatökset.png

Historiallisesti kyse on karnevaalista eli kirjaimellisesti ”lihan hyvästelystä” (carne+vale) ennen paastonaikaa. Laskiaissunnuntaita vietetään 3. maaliskuuta ja laskiaistiistaita 5. päivä. Laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona eli 6.3. vietetään tuhkakeskiviikkoa. Se on ensimmäinen paastopäivä.

Paasto kestää pääsiäissunnuntaihin saakka eli seitsemän viikkoa. Paaston tarkoitus on hiukan hiljentää, hiljentyä ja karsia turhaa saadaksemme tilalle meitä paremmin kantavia, merkityksellisempiä asioita. 40 arkipäivän ajan voimme tarkastella elämäämme, valintojamme arjen keskellä ja huomata mitkä asiat ovat nousseet paljon vievään, mutta vähän tuovaan rooliin. Paastoaika kutsuu etsimään myös uutta, kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi.

Tervetuloa laskeutumaan paastoon

Lapinlahden, Pielaveden, Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnissamme on laskiaissunnuntaina 3.3. messu klo 10.00. Iisalmessa järjestetään klo 10.00 messu Pyhän Ristin kirkossa ja klo 17.00 perhemessu Kustaa Aadolfin kirkossa. Sukevan kirkossa messu alkaa klo 16.15.

Mikä on sinun paastolupauksesi?

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon valtakunnallista Ekopaastoa vietetään 6.3.-20.4. ja tarkoitus innostaa suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon ilmastonmuutosta hillitsevillä tavoilla. Ihmisiä haastetaan tekemään oma paastolupaus ja jakamaan se somessa #ekopaasto aihetunnisteella.

Lähde ja lisätietoja www.ekopaasto.fi/

2019-02-26 07:34:00.0