Seurakuntien verkkosivuilla valtakunnallinen chat-palvelu

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien verkkosivuille on avattu evankelis-luterilaisen kirkon valtakunnallinen Palveleva chat. Tarkoituksena on antaa verkossa henkilökohtaista, luottamuksellista ja reaaliaikaista henkistä keskusteluapua sitä tarvitseville.

4224012_Valtakunnallinen chat_KUVA_250915_M.jpg

Palvelevassa chatissa päivystävät seurakunnan työntekijät sekä koulutetut vapaaehtoiset ympäri Suomen. Chat antaa mahdollisuuden keskustella anonyymisti mieltä painavista asioista arkisin klo 12–20 välisenä aikana aina, kun päivystäjä on paikalla ja vapaana keskustelemaan. Chat-ikkuna ei näy verkkosivulla silloin, kun päivystystä ei ole tai kaikki päivystäjät ovat varattuja.

Keskustelut ovat kahdenkeskisiä ja käyttäjästä näkyy päivystäjälle vain tämän kirjoittama viesti, ei mitään muita tietoja. Chat on tietoturvallinen ja keskusteluja ei tallenneta. Päivystäjillä on ehdoton vaitiolovelvollisuus Suomen lakien puitteissa. Chatiin tulee vuosittain kaikkiaan noin 1 500 yhteydenottoa, ja se on perustettu vuonna 2011.  Useimmat yhteydenottajat haluavat keskustella omasta elämäntilanteestaan.

Palveleva chat löytyy seurakunnan verkkosivuilta osiosta Apua ja tukea:

www.iisalmenseurakunta.fi/apua-ja-tukeaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
www.lapinlahdenseurakunta.fi/apua-ja-tukeaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
www.pielavedenseurakunta.fi/apua-ja-tukeaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
www.sonkajarvenseurakunta.fi/apua-ja-tukeaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
www.varpaisjarvenseurakunta.fi/apua-ja-tukeaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja antavat,

valtakunnallisesti koordinaattori Henna Ahlfors 09 1802 220, 050 3269 012, henna.ahlfors@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ylä-Savon seurakuntayhtymästä vs. tiedottaja Jaana Rissanen, 044 7335 250, jaana.rissanen@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Sep 28 09:00:00 EEST 2015