Iisaareen uusia mökkejä, ekovessoja ja aurinkoenergiaa

Iisaaren leirikeskukseen rakennetaan uusia mökkejä ja tiloja kunnostetaan. Toukokuussa Iisaari sai Ylä-Savon Veturilta tukea, jolla rakennetaan mm. biokäymälöitä. Sähköä saadaan jatkossa auringosta.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän Iisaaren leirikeskus on kesäkäytössä oleva leiripaikka. Tällä hetkellä saaressa on päärakennus keittiötiloineen ja neljä majoitusmökkiä sekä sauna- ja saniteettitilat. Majoitustiloja on nykyisellään liian vähän ja mm. sosiaalitilat tarvitsevat kunnostusta.

Ylä-Savon seurakuntayhtymä on kehittämässä ja korjaamassa Iisaaren leirikeskusta. Rakennus- ja korjauskustannukset ovat kokonaisuudessaan 412 000 euroa, kun otetaan huomioon suunnittelu- ja rakennuttamiskustannukset.

Ely-keskus/Ylä-Savon Veturi ry myönsi toukokuussa Iisaaren kehitykseen 40 122 euroa tukea ekologisiin toimenpiteisiin. Näitä ovat mm. saareen rakennettavat viisi uutta biokäymälää, kaksi ilmalämpöpumppua, aurinkokeräinjärjestelmä ja aurinkosähköjärjestelmä. Jatkossa myös talousjäte kompostoidaan. Rahoitus on 50 % ekologisista toimenpiteistä.

Työt käynnissä

Iisaaren korjaustyöt ovat jo hyvässä vauhdissa. Saaren toiminta pysyy ennallaan, mutta rakennuksiin tehdään perusparannuksia ja huoltotoimenpiteitä. Lisäksi uusia hirsirakenteisia majoitusmökkejä rakennetaan neljä, joista kolme on kahdeksan hengen mökkejä ja yksi kolmen hengen mökki. Uudet mökit sijoitetaan saaren eteläpäätyyn. Tällä hetkellä saaressa on majoitustilat noin 30 henkilölle, mutta jatkossa 40 henkilölle.

Uusien mökkien lisäksi uusitaan rantasaunan yhteydessä oleva sosiaalitila. Lisäksi rantasaunaa laajennetaan ulkoterassilla, jolloin siellä voidaan järjestää mm. ulkokoulutuksia.

Aurinkoenergialla ekologisuutta

Uusien majoitusmökkien myötä saaren sähkön tarve kasvaa entisestään ja jatkossa sähköä tuotetaan aurinkopaneeleilla ja aurinkokeräimillä, jotka asennetaan päärakennukselle ja saunalle. Aurinkoenergian hyödyntämisellä saaren ekologisuus paranee.

Lisätietoja hankkeesta kertoo hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 7335 211, katariina.bergbacka@evl.fi ja rakennusprojektista Insinööritoimisto Savolainen Oy:n Katri Savolainen, 050 400 6137, katri.savolainen@inststo-savolainen.fi

Tue May 29 13:48:00 EEST 2018