Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5. helmikuuta

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys käynnistyy sunnuntaina 5. helmikuuta. Suomessa yhteisvastuuvaroin autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä eri järjestöjen kanssa. Kansainvälisesti keräyksellä autetaan erityisesti konfliktien keskellä asuvia nuoria, jotta he eivät joutuisi ihmiskaupan uhreiksi.
Yhteisvastuu logo punainen siveltimen piirtämä sydän

Suomessa vuoden 2017 Yhteisvastuu-varoin autetaan ihmiskaupan uhreja yhteistyössä Pro-tukipiste ry:n, Rikosuhripäivystyksen, Pakolaisneuvonta ry:n ja Monika-Naiset liitto ry:n kanssa. Harmaan eri sävyt -hankkeen päätavoitteena on ehkäistä ihmiskauppaa ja hyväksikäyttöä tavoittamalla, tunnistamalla ja tukemalla virallisten tukijärjestelmien ulkopuolelle putoavia ihmiskaupan tai ihmiskaupan kaltaisten rikosten uhreja.

Vuoden 2017 kansainvälisenä esimerkkikohdealueena on Lähi-itä. Keräysvaroilla tuettava kansainvälinen työ auttaa erityisesti konfliktien keskellä asuvia nuoria, jotta he pystyisivät rakentamaan hyvän elämän eivätkä joutuisi ihmissalakuljettajien ja ihmiskaupan uhreiksi.  Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Kirkon Ulkomaanapu tarjoaa pakolaisille muun muassa englanninopetusta, ammatillista koulutusta sekä psykososiaalista tukea. Ulkomaanapu järjestää vapaa-ajan toimintaa, kuten jalkapalloa ja sirkuskoulua. Keräysvaroja käytetään myös pitkäjänteiseen kehitysyhteistyöhön Keski-Afrikan tasavallassa, Ugandassa ja Myanmarissa.

Mikä on Yhteisvastuu?

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. 60 % tuotosta menee Kirkon Ulkomaanavun välityksellä kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun. 20 % käytetään vuosittain valittavaan kohteeseen Suomessa ja 20 % kirkon ja seurakuntien tekemään avustustyöhön.

Joka kevät Yhteisvastuun noin 40 000 vapaaehtoista arkienkeliä lähtevät liikenteeseen keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev. lut. seurakunnat. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti.

Seurakuntiemme Yhteisvastuu-tapahtumat

Lipaskeräyksen lisäksi seurakunnissa on paljon tapahtumia Yhteisvastuukeräyksen merkeissä.

Iisalmen seurakunta
Yhteisvastuukeräys alkaa sunnuntaina 5. helmikuuta kello 10 sanajumalanpalveluksen yhteydessä Pyhän Ristin kirkossa. Jumalanpalveluksen jälkeen Yhteisvastuun startti-tapahtuma kello 11.30 alkaen Suurella Sydämellä –klubilla (Ilvolankatu 14b). Tapahtumassa jaetaan tietoa Yhteisvastuukeräyksestä, sekä keräyslippaita, -listoja ja -kauppakeräysvuoroja. Viikolla kuusi eli 6.–10.2. järjestetään iisalmelaisissa kaupoissa lipaskeräyksiä. Kevään aikana Iisalmessa järjestetään myös Yhteisvastuu-konsertti.

Lapinlahden seurakunta
Startti keräykselle on kirkossa 5.2. klo 10 alkavassa messussa, jonka jälkeen keittolounas ja listojen jako seurakuntatalolla. Helmi-maaliskuun aikana K-Ruokamestarissa voi istahtaa jututtamaan ikäihmisiä. Tarinoimassa on mm. lapinlahtelainen Lucia-mummo Inkeri Lappalainen. Helmikuun 28. seurakuntatalolla järjestettävissä myyjäisissä on myynnissä hernekeittoa ja laskiaispullia. Myyjäisten tuotto ohjataan Yhteisvastuulle. Maaliskuun 31. päivä seurakuntatalolla myydään mykykeittoa omiin astioihin. Perjantaina 28.4. seurakuntatalolla Yhteisvastuun hyväksi järjestetään munkkimarkkinat. Lisäksi kauppojen edustoilla järjestetään lipaskeräyksiä. Seurakunnan työntekijöiden lisäksi kerääjinä toimivat rippikoululaiset.

Pielaveden seurakunta
Yhteisvastuun hyväksi hernekeittolounas ja keiton mukaan myyntiä keskiviikkona 8. helmikuuta kello 11 alkaen. Yhteisvastuun keilausturnaus Keilahalli Kaadossa sunnuntaina 12. helmikuuta kello 12–15. Kauneimmat hengelliset laulut, kuorojen konsertti Yhteisvastuulle Pielaveden kirkossa 30.3. kello 19.

Sonkajärven seurakunta
Yhteisvastuukeräys alkaa su 5.2. klo 10 kauneimmat hengelliset laulut messulla Sonkajärven kirkossa, kirkon jälkeen Yhteisvastuun info-tilaisuus seurakuntatalolla. Tarjolla on lounas ja kirkkokahvit, joista vapaaehtoinen maksu Yhteisvastuulle. Helmikuun 27. vietetään Yhteisvastuu-päivää Sukevan kirpparilla klo 10–12. Tasatunnein on ohjelmaa ja arpajaiset. 28.2. Laskiaistapahtuma Hirsikankaalla klo 18–19.30. Ilmainen bussikyyditys Sonkajärveltä lähtee klo 17.30 ja paluukyyti 19.30. Tapahtumassa on myynnissä Yhteisvastuun hyväksi hernekeittoa, teetä, mehua ja kahvia. Arpajaiset. Maaliskuun 15. vietetään Yhteisvastuu-päivää kirpparilla klo 11–13.30. Arpajaiset ja tasatunnein ohjelmaa. 30.3. Iltamusiikki klo 18 Sonkajärven kirkossa, kolehti Yhteisvastuulle. 31.3. Karjalanpiirakka-myyjäiset klo 11 seurakuntatalolla Yhteisvastuun hyväksi. Huhtikuun 1. päivä pelataan Yhteisvastuun XI-lentopalloturnaus liikuntahallilla. Aloitus klo 8.45. Tiistaina 11.4. Hiljaisen viikon Iltamusiikki klo 18 Sukevan kirkossa, kolehti Yhteisvastuulle. 6.5. kaikenikäisten Gospel-lattarit seurakuntasalissa, osallistumismaksu 5€ ja kioskissa myytävänä pientä syötävää.

Varpaisjärven seurakunta
Yhteisvastuukeräys alkaa kirkossa 5.2. klo 10 messulla, jonka jälkeen kirkkoväelle tarjotaan kahvit (vapaaehtoinen maksu Yhteisvastuulle) ja järjestetään keräyksen aloitustilaisuus seurakuntasalissa. Esillä on myös Yhteisvastuu-myyntituotteita. Pe 24.2. klo 16–17 järjestetään lipaskeräys Varpaisjärven ruokakauppojen pihoilla. Su 26.2. klo 11.15. Yhteisvastuulounas seurakuntasalissa, lounaasta voi antaa vapaaehtoisen maksun Yhteisvastuun hyväksi. Ke 1.4. klo 18 tuhkamessu kirkossa, kolehti kerätään Yhteisvastuulle. Ke 12.4. klo 10 on leivontatalkoot seurakuntatalon keittiöllä, klo 14 pääsiäismyyjäiset ja arpajaiset seurakuntasalissa Yhteisvastuun hyväksi.

Lisätietoja seurakuntien keräysvastaavilta:
Iisalmen seurakunta, keräysvastaava Ritva Mustonen, 044 7335 221