Seurakuntien rakennemuutos hylättiin kirkolliskokouksessa

Turussa kokoontuva kirkolliskokous äänesti seurakuntarakenteen uudistuksesta torstaina 7.5.2015. Lakivaliokunnan mietintö hylättiin äänin 78-31. Koska kyseessä oli lainsäädäntöön liittyvä muutos, läpi meno olisi tarvinnut toteutuakseen ¾ määräenemmistön tuen.

Julkaistu: 07.05.2015 klo 18:26
Julkaisija: Suomen evankelis-luterilainen kirkko

Torstain 1. käsittelyssä lakivaliokunnan mietintöön tehtiin kolme muutosehdotusta, jotka nekin kaatuivat äänestyksessä jo aiemmin torstaina.

Seurakuntien pitää jatkossa tehdä paikallisesti omat tarvittavat ratkaisunsa nykylainsäädännön mukaan. Käytännössä tämä merkitsee seurakuntaliitoksia tai nykymuotoisen seurakuntayhtymän perustamista.

Kirkon tulevaisuuskomitealle valittiin kokoonpano

Tulevaisuuskomitean puheenjohtajaksi valittiin laamanni, kirkolliskokousedustaja Antti Savela. Komiteaan valittiin yhdeksän jäsentä: Sydänliiton pääsihteeri Tuija Brax, Keskon kehitysjohtaja Jussi-Pekka Erkkola, tulevaisuustutkija, toimitusjohtaja Ilkka Halava, toimitusjohtaja, johdon konsultti Paula Kirjavainen, piispa Tapio Luoma, toimittaja Reetta Meriläinen, hiippakuntadekaani Juha Muilu, kirkkoherra, kirkolliskokousedustaja Aulikki Mäkinen sekä kappalainen, kirkolliskokousedustaja Eivor Pitkänen.

Tulevaisuuskomitean vakinaiseksi kirkko-opilliseksi asiantuntijaksi nimitettiin ekumeniikan professori Risto Saarinen ja lain-opilliseksi asiantuntijaksi valtiosääntöoikeuden professori Veli-Pekka Viljanen.

Komitean tehtävä on arvioida kirkon organisaatiota kokonaisuutena, tehdä tarpeelliset selvitykset sekä laatia ehdotus uudesta kirkon organisaatio- ja toimintamallista tai vaihtoehtoisista malleista viimeistään marraskuussa 2016 kokoontuvalle kirkolliskokoukselle. Lisäksi kirkolliskokous edellyttää piispa Irja Askolan kokouksessa esittämän lisäponnen mukaan, että tulevaisuuskomitea osallistaa työskentelyynsä nuorten näkökulmia ja asiantuntemusta.

Lasten toimiminen avustajina ehtoollisen vietossa

Kirkolliskokouksen kyselytunnilla 6.5.2015 esitettiin kysymys, onko lasten toimiminen avustajina ehtoollisen vietossa nykyisten piispankokousten ja kirkolliskokousten antamien ohjeiden mukaan mahdollista.

Kirkkoneuvos Pekka Huokuna vastasi:

”Kasteen perusteella lapset ja nuoret ovat seurakuntalaisia ja voivat näin ollen toimia ikäkaudelleen sopivissa tehtävissä myös messussa. Voimassa olevien ohjeiden mukaan ei ole mitään estettä, ei teologista tai käytännöllistä, joka estäisi lapsia toimimasta avustajana messussa tai ehtoollisella muissa tehtävissä kuin itse ehtoollisen jakamisessa, joka kuuluu tähän tehtävään riittävän perehdytyksen saaneille, konfirmoiduille kirkon jäsenille. Muu avustaminen ehtoollisella voi olla esimerkiksi kysymyksessä mainittua leipälautasen pitelemistä. Se voi myös olla ehtoollispöydän kattamista tai kulkueessa ehtoollisvälineiden kantamista. Näissä tehtävissä lasten on luontevaa olla mukana. Kaikissa tehtävissä on otettava huomioon riittävä perehdyttäminen ja lapsen valmiudet. Lapsi voi tehdä tehtäviä myös yhdessä aikuisen kanssa. Tällä hetkellä ei niinkään ole tarvetta ohjeille vaan ennemminkin rohkaisulle ja innostamiselle.”

Lisätietoja: kirkkoneuvos Pekka Huokuna, p. 050 566 6140 sekä projektipäällikkö Terhi Jormakka, p. 050 326 3012

Fri May 08 08:20:00 EEST 2015