Uutisia

Täältä löydät kaikki Ylä-Savon seurakuntayhtymän julkaisemat uutiset. Uutisia löytyy vuodesta 2014 lähtien. Seurakunnat julkaisevat omaa toimintaa koskevat uutiset omilla verkkosivuillaan.

Seurakuntien uutisiin pääset seuraavista linkeistä: IisalmiLinkki avautuu uudessa välilehdessä, LapinlahtiLinkki avautuu uudessa välilehdessä, PielavesiLinkki avautuu uudessa välilehdessä, SonkajärviLinkki avautuu uudessa välilehdessä, VarpaisjärviLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ylä-Savon yhteinen aluekeskusrekisteri aloittaa 1.6.2019

Ylä-Savon seurakuntien yhteinen aluekeskusrekisteri aloittaa toimintansa 1.6.2019 alkaen. Jatkossa myös Keiteleen, Rautavaaran ja Vieremän seurakuntien kirkonkirjoihin liittyvät tehtävät eli mm. avioliiton esteiden tutkinta, virkatodistukset ja kirkkoon liittyminen hoidetaan keskitetysti Iisalmessa tai sähköisesti verkon kautta.

Uutinen_ylä savon seurakuntayhtymä_paatökset_22_THUMB.png

Kirkonkirjojenpidolla tarkoitetaan kirkollisiin toimituksiin liittyviä rekisteröintejä, avioliiton esteiden tutkimista, kirkkoon liittymisen ja kirkosta eroamisen kirjaamista, virkatodistuksia, sukuselvityksiä tai sukututkimuspyyntöjä, jäsentietojen tarkastamista ja korjaamista, todistusten antamista kirkonkirjoista sekä kirkonkirjojenpidon arkistointitehtäviä.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien eli Iisalmen, Lapinlahden, Sonkajärven, Pielaveden ja Varpaisjärven kirkonkirjat on hoidettu jo keskitetysti Iisalmessa vuodesta 2016 lähtien.

Muutoksen taustalla on Kirkkohallituksen linjaus alueellisista keskusrekistereistä.

Vieremän, Keiteleen ja Rautavaaran palvelut muuttuvat 1.6.2019 alkaen

Yhteinen aluekeskusrekisteri aiheuttaa muutoksia Vieremän, Keiteleen ja Rautavaaran seurakuntien palveluissa. Kirkollisiin toimituksiin (mm. vihkiminen, kaste, hautajaiset) ja tilavarauksiin liittyvät asiat pysyvät ennallaan, mutta jatkossa esim. avioliiton esteiden tutkinta, virkatodistukset (esim. perunkirjoitusta varten), tai kirkkoon liittymisen asioinnit hoidetaan sähköisesti verkon kautta tai asioimalla Iisalmessa sijaitsevassa Ylä-Savon seurakuntayhtymän palvelutoimisto ja aluekeskusrekisterissä (Ilvolankatu 14b). Muutos astuu voimaan 1.6.2019 alkaen ja tähän saakka palvelut säilyvät ennallaan.

Uusista toimintatavoista tiedotetaan seurakuntalaisia tarkemmin kevään 2019 aikana.

Päätös yhteisestä aluekeskusrekisteristä tehtiin 19.2.2019 Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkovaltuustossa ja tätä ennen Vieremän, Keiteleen ja Rautavaaran kirkkovaltuustoissa.

Lisätietoja,

Rautavaaran seurakunta, kirkkoherra Juha Luukkonen, 040 829 6171, juha.luukkonen@evl.fi
Vieremän seurakunta, kirkkoherra Jukka Koivusalo, 0400 711 024, jukka.koivusalo@evl.fi
Keiteleen seurakunta, kirkkoherra Oiva Malinen, 050 303 8170, oiva.malinen@evl.fi