Kotonakin voi äänestää

Kotikin voi olla äänestyspaikka seurakuntavaaleissa, mutta vain jos äänestäjän kyky liikkua ja toimia on rajoittunut eikä hän pääse äänestys- tai ennakkoäänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia. Kotiäänestys toimitetaan vain äänestäjän kotiseurakunnassa ja siihen tulee ilmoittautua 24.10. mennessä.
Kotiäänestykseen ilmoittaudutaan omaan seurakuntatoimistoon joko kirjallisesti tai puhelimitse. Ilmoituksen voi äänestäjän puolesta tehdä myös toinen henkilö, esimerkiksi lähiomainen. Lomakkeita saa omasta seurakuntatoimistosta tai sen voi itsekin tulostaa osoitteesta www.seurakuntavaalit.fi/kotiaanestys. Huolellisesti täytetty kotiäänestyspyyntö allekirjoitetaan ja viedään seurakunnan seurakuntatoimistoon tai lähetetään seurakuntaan postitse 24.10.2014 klo 16 mennessä.

Kotona äänestäminen

Kotiäänestys toimitetaan 27.–30.10. klo 9–20 ja 31.10. klo 9–16. Äänestäjälle ilmoitetaan etukäteen kirjallisesti tai puhelimitse kahden tunnin tarkkuudella se ajankohta, jolloin vaalitoimitsija saapuu äänestäjän luo toimittamaan äänestyksen. Kotiäänestys eroaa yleisestä ennakkoäänestyksestä siinä, että kotiäänestyksessä on vaalitoimitsijan ja äänestäjän lisäksi oltava läsnä äänestäjän valitsema tai hyväksymä 18 vuotta täyttänyt henkilö. Äänestäjällä on oikeus käyttää äänestystoimituksessa avustajaa, jona voi olla myös edellä mainittu hänen valitsemansa tai hyväksymänsä henkilö, joka kuitenkaan ei saa olla ehdokkaana ao. vaaleissa.

Kotiäänestyksen yhteydessä voi äänestää myös kotiäänestykseen oikeutetun kanssa samassa taloudessa asuva omaishoidon tuesta annetussa laissa tarkoitettu omaishoitaja, jos hänet on merkitty kyseisen seurakunnan äänioikeutettujen luetteloon.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien yhteystiedot kotiäänestykseen ilmoittautumiseen löydät täältä >>

Lähde: www.seurakuntavaalit.fi, kirkon tiedotuskeskus

(julkaistu 9.10.2014)