Tiivistelmä yhteisen kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston päätöksistä 17.9.2014

Yhteinen kirkkoneuvosto ja yhteinen kirkkovaltuusto kokoontui eilen 17.9.2014. Alla tiivistelmä kokouksen päätöksistä. Linkki pöytäkirjaan löytyy lopusta heti sen tarkastuksen jälkeen 19.9.2014.
Yhteinen kirkkovaltuusto päätti äänin 17-15 säilyttää Ylä-Savon seurakuntayhtymän veroprosentin ennallaan 1,50:ssa vuodelle 2015. Yhteinen kirkkoneuvosto oli esittänytäänin 9-7 veroprosentin nostamista 1,6 %:iin, alun perin hallintojohtaja ehdotti veroprosentin säilyttämistä ennallaan.

Kirkkovaltuusto päätti, että seurakuntayhtymän kiinteistöstrategiaa ei tarkenneta ja metsäomaisuutta ei enää kasvateta.

Yhteinen kirkkovaltuusto jätti jälleen pöydälle lisäselvityksiä varten leirikeskustyöryhmän raportin, sillä haluttiin saada tarkempaa tietoa säilytettäviksi esitettyjen kiinteistöjen kunnosta. Alkuperäisen esityksen mukaan vuosien 20142015 aikana olisi asetettu myyntiin Karsanlahden leirikeskuksen lisäksi Iisaaren ja Marjoniemen leirikeskukset ja jäljelle olisivat jäävät Metsäpirtin, Hirsikankaan ja Väärnin leirikeskukset.

Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi Pielaveden pääkirkon salin sisäkaton kunnostusmaalaukseen ja yläpohjan lämmöneristeen lisäykseen 25.000 euron suuruisen lisämäärärahan. Yhteensä hankkeen kokonaiskustannukset ovat lisäyksen jälkeen 265.000 euroa (sis. alv 24 %). Työn suorittaa Mestarimaalaus Seppänen & Toikka Oy.

Seurakuntayhtymä on toiminut nyt 3,5 vuotta ja eri yhteyksissä on noussut keskusteluja tarpeesta tarkistaa nykyisen seurakuntayhtymämallin toimivuutta kaikilta osin. Hallintorakenteen ja toimintamallien toimivuutta olisi järkevin tarkastella erillisessä ja ulkopuolisen vetämässä projektissa, jossa kaikki osalliset ovat mukana seurakuntayhtymän alkuvaiheen tapaan. Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi esityksen tilata Onnenpari Oy:ltätyön organisoinnin jatkokehittämisen hintaan 17.800 euroa (sis. alv 24 %).

Kokouksen pöytäkirjat tarkastetaan 19.9.2014 ja se on kokonaisuudessaan luettavissa tarkastuksen jälkeen verkkosivuilta kohdasta Hallinto > Päätöksenteko > yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirjat ja yhteisen kirkkovaltuuston pöytäkirjat.

Lisätietoja,

Katariina Bergbacka